Het valt niet mee om in deze onrustige periode zorgeloos van het leven te genieten. De dreiging van het Corona-virus, de onrechtvaardigheid van rauwe racisme en de knagende onzekerheid over de veerkracht van onze economie: het zijn stuk voor stuk ingrijpende ontwikkelingen die ervoor kunnen zorgen dat je slecht slaapt en de toekomst niet altijd even optimistisch tegemoetziet.

Met de makkelijk in te zetten oefeningen van een mindfulness-expert bouw je echter snel weerstand op tegen angst, onrust en somberheid, zodat je je emotionele welzijn een positieve boost kunt geven en je weer volop kunt genieten van het leven.

Geef aandacht
Met mindfulness probeer je in het nu te leven. Maar hoe doe je dat precies? Het geheim zit ‘m in aandacht. Op het moment dat je een simpel klusje, zoals het spoelen van de afwas of het wieden van onkruid in de tuin met volledige aandacht doet, heeft je brein geen denk-ruimte over om te piekeren over het verleden of de toekomst. In het nu komt je drukke denken tot rust en kun je je emotioneel opladen. Terwijl je je klusje uitvoert, focus je op je handen. Kijk eens goed naar alle verfijnde bewegingen die je vingers uitvoeren. Denk aan al die talloze kleine maar sterke spiertjes die perfect samenwerken om objecten vast te pakken. Je polsen draaien soepeltjes rond en je duimen en vingers geven precies genoeg kracht om dingen op te tillen of te verplaatsen. Probeer het hele klusje lang je aandacht voor het wonder van je handen vast te houden.

Cultiveer waardering
Maak eens een wandeling in je buurt en kijk bewust met nieuwe ogen rond. Normaal haast je je snel van je huis naar de tram, de supermarkt of je favoriete café in de stad. Nu wandel je echter rond zonder ergens te hoeven komen. Neem de huizen in je op. Wanneer zijn deze gebouwd? Stel je de werklui voor die op de steigers stonden: wat voor een leven zouden zij gehad hebben? Welke mensen wonen er nu in al die huizen? Wat zouden hun dromen zijn? Kijk ook eens naar de bomen en struiken. Iemand heeft het allemaal geplant, met de hand, misschien wel dagen- of wekenlang. Waardeer je omgeving alsof je een toerist bent. Alles wat je ziet is door mensen aangelegd, gebouwd, geplant. Alles wat je ziet wordt door mensen verzorgd en schoongehouden: de ramen worden gezeemd, het onkruid wordt tussen de stoeptegels weggehaald, de plantsoenen worden schoongehouden, de straten worden geveegd. Merk tijdens je wandeling deze details op, en neem de tijd om al die energie van zowel de mensen als het groen te waarderen.

Bied een helpende hand
Onzekerheid en stress kunnen ervoor zorgen dat je je onbewust opsluit in jezelf, waardoor je steeds meer in cirkels gaat piekeren over al het onheil dat jou kan overkomen. Doorbreek dit benauwende isolement door bewust een helpende hand uit te steken naar iemand die wel wat hulp kan gebruiken.
Bedenk vanavond eens op je gemak wat je voor anderen kunt doen. Misschien kun je een lief kaartje sturen naar je oudtante die geen bezoek mag ontvangen. Misschien kun je morgen iets lekkers meenemen voor je collega die altijd zo hard werkt. Misschien kun je dit weekend je vriendin op een koffie trakteren, omdat je weet dat zij even krap bij kas zit.

Zoals je ziet, hoef je niet elke dag op een meditatiekussentje te zitten om toch te profiteren van al het goede van mindfulness. Wees mindful in alledaagse bezigheden, en je zult al snel zien dat je lekkerder in je vel zit en weer met overgave kunt genieten van het leven.

Bijdrage: Marisa Garau
Marisa is mindfulness-deskundige, schrijfster van internationale bestsellers en eigenaar van het online platform Growing Mindfulness, waar je meer tips vindt om te genieten van het leven.