Het immuunsysteem is erg complex en kan op verschillende manieren werken. Het bestaat uit een groep cellen, weefsels en organen die de missie hebben om het organisme te beschermen tegen externe agentia, zoals micro-organismen (bacteriën, schimmels, protozoa en virussen) en giftige stoffen. Deze elementen die het lichaam niet als zijn eigen herkent, worden antigenen genoemd.

De huid, neushaar en slijmafscheiding zijn voorbeelden van de afweer van het lichaam, aangezien ze fysieke barrières vormen tegen binnendringende middelen. Wanneer ze de antigenen niet bevatten, begint de immuunrespons. Hiermee wordt een reeks afweercellen gemobiliseerd en begint het organisme antilichamen aan te maken, componenten die specifiek op elk antigeen reageren.

Als het immuunsysteem deze indringers echter niet kan bestrijden, zullen er ziekten, infecties en allergieën ontstaan. Daarom moeten we onze immuniteit altijd hooghouden om het verschijnen van deze aandoeningen te voorkomen of, als het onvermijdelijk is, om het lichaam te helpen ze te bestrijden en sneller te genezen. In tijden van epidemieën over de hele wereld is het vermeldenswaard dat onze immuniteit sterk afhangt van onze voedselkeuzes. Wat je eet, beïnvloedt je gezondheid, vermindert de kans op ziek worden en helpt je lichaam te herstellen. Het immuunsysteem van ons lichaam heeft een reeks biochemische reacties die afhankelijk zijn van specifieke mineralen, vitamines en aminozuren.

Lees hieronder 6 manieren om je immuunsysteem sterker te maken en gezonder en gelukkiger te leven:

1. Drink voldoende vloeistoffen
Het is belangrijk om constant vloeistoffen te drinken, zelfs voordat je dorst hebt. Drinkwater verbetert het fysieke uithoudingsvermogen en verwijdert onzuiverheden uit het lichaam, waardoor ziekte wordt voorkomen. Een gezond lichaam heeft de juiste hoeveelheid vocht binnen en buiten elke cel, de vochtbalans. Als er weinig water in de cel zit, verwelkt het en sterft het af. Als er veel water is, wordt de cel opgezwollen. Uitdroging verandert de vloeibaarheid van het bloed, interfereert met het transport van voedingsstoffen en zuurstof en de juiste activiteit van de cellen. Het behouden van voldoende hydratatie van het lichaam maakt de werking van IgA immunoglobuline mogelijk, wat een belangrijk antilichaam is voor de immuun afweer tegen infecties.

2. Neem citrusvruchten op in je dieet
Het is al bekend dat citrusvruchten essentieel zijn om de immuniteit te verbeteren, omdat ze rijk zijn aan vitamines die rechtstreeks op het immuunsysteem inwerken, zoals C en E. De belangrijkste citrusvruchten zoals sinaasappel, kiwi, aardbei, ananas, papaja, citroen, mandarijn zijn rijk aan vezels en vitamine C, voedingsstoffen die de weerstand tegen infecties stimuleren en de productie van afweercellen verhogen.

3. Consumeer gember en rode peper om de immuniteit te versterken
Rijk aan vitamine C, B6 en met bacterie dodende werking, gaat gember verder dan het verhelpen van keelontsteking en helpt het de afweer van het lichaam. Rode peper is op zijn beurt een bron van bètacaroteen, een stof die wordt omgezet in vitamine A, een voedingsstof die het lichaam beschermt tegen infecties.

4. Consumeer voedingsmiddelen die rijk zijn aan foliumzuur
Sommige voedingsmiddelen zoals paddenstoelen bevatten grote hoeveelheden foliumzuur, wat helpt bij de productie van witte bloedcellen, die verantwoordelijk zijn voor de verdediging van het lichaam en de immuniteit verbeteren. Een andere voedingsstof die ook in veel paddenstoelen voorkomt, is selenium, een sterke antioxidant die vrije radicalen bestrijdt. Paddenstoelen zoals shiitake en shimeji zijn een geweldige optie om de immuniteit te versterken en dragen ook bij aan het smakelijker maken van eten.

5. Maak gebruik van mooi weer en oefen of sport regelmatig
Wist je dat regelmatig sporten met een matige intensiteit de immuniteit verhoogt? Dit komt omdat fysieke activiteit helpt om stressvermindering te bevorderen. Omdat ons lichaam op een harmonieuze manier werkt, met onderlinge relaties tussen het zenuwstelsel, het endocriene en het immuunsysteem, maakt de vermindering van stress het lichaam sterker en minder vatbaar voor verschillende ziekten.

Foto: Ella Olsson