Overtollige suiker is een gevaar en niet alleen voor je tanden. Overmatige consumptie van suiker tijdens de kindertijd kan ook leiden tot overmatige gewichtstoename. Er zijn sterke aanwijzingen dat te veel suiker in de voeding het risico op hart- en vaatziekten, diabetes, jicht, leververvetting en sommige vormen van kanker verhoogt. Een andere zorg is de toename van hyperactiviteit met verminderde concentratie en prikkelbaarheid. Het hoge verbruik van snoep en frisdrank kan de concentratie van insuline en adrenaline in het bloed verhogen, wat bij kinderen te veel angst, opwinding en concentratiestoornissen veroorzaakt.

En het is in deze leeftijdsgroep dat erop moet worden gelet bij overmatige consumptie van geraffineerde suiker en voedsel dat ermee is bereid. Want het is in deze periode dat eetgewoonten worden gevormd en in de meeste gevallen jouw kind de rest van zijn/haar leven zullen vergezellen.

Lees op deze blog 5 redenen waarom je suiker onder controle moet houden bij kindervoeding

1. Geraffineerde suiker bevat “lege calorieën”
Veel eten is niet synoniem met goed gevoed worden, vooral als het gegeten voedselrijk is aan geraffineerde suiker. Het is een ‘voedsel’ dat geen enkel voordeel biedt; eerder het tegenovergestelde. Het zijn lege calorieën, zonder voedingswaarde, die de goede werking van het organisme schaden en ook gewichtstoename bevorderen. Deze producten bevatten niet alleen een hoge calorische waarde, maar bieden ook geen goede hoeveelheden van de voedingsstoffen die echt nodig zijn voor de ontwikkeling van kinderen, zoals eiwitten, vitamines en mineralen.

2. Prikkelbaarheid en humeurigheid
Dagelijkse, overmatige suikerinname veroorzaakt prikkelbaarheid en humeurigheid bij kinderen wanneer de bloedsuikerspiegel binnen enkele uren na consumptie sterk daalt.

3. Verhoogt het kans op depressie
Suikerconsumptie veroorzaakt een echte achtbaan in de bloedsuikerspiegel, afwisselend pieken met duidelijke dalingen, wat de symptomen van stemmingsstoornissen kan verergeren. Wetenschappelijk onderzoek heeft een overmatige consumptie van suiker in verband gebracht met een verhoogd risico op depressie en verhoogde tekenen van schizofrenie. Dit komt omdat suiker de activiteit van een hormoon genaamd BDNF onderdrukt, dat normaal gesproken laag is bij personen met depressie en schizofrenie.

4. Veroorzaak ontsteking
Suiker, vooral in zijn meest verfijnde vorm, kan de belangrijkste boosdoener zijn achter veel ontstekingsziekten. Door voedingsmiddelen met veel suiker te consumeren, geeft het lichaam insuline af, samen met schadelijke vrije radicalen, die het potentieel hebben om gezonde cellen te beschadigen. Deze schade bevordert een ontstekingsreactie terwijl het immuunsysteem vrije radicalen probeert te bestrijden. Kinderen zijn in de eerste levensjaren bijzonder vatbaar voor voedselallergieën, dus suiker moet met voorzichtigheid worden geconsumeerd.

5. Schadelijk voor de mondgezondheid
De proliferatie van bacteriën die gaatjes veroorzaken, wordt bevorderd door de aanwezigheid van sucrosemoleculen, ook wel bekend als gewone suiker, wat het favoriete voedsel is van deze micro-organismen. Zo kan een dieet dat rijk is aan snoep, koekjes, cakes, ijs, frisdrank en andere zoetigheden leiden tot een grotere neiging tot tandbederf.

Kortom:
Het verminderen van suiker betekent niet dat kinderen geen snoep, koek of cake meer kunnen eten, maar dat er naar gezondere alternatieven voor deze producten moet worden gezocht om de gangbare versies te vervangen.

Foto: Patrick Fore