Zingeving… in onze gedigitaliseerde wereld die gedomineerd wordt door feiten en cijfers, lijkt dit concept hopeloos ouderwets. Maar ondanks de immer toenemende rijkdom en technologische vooruitgang voelen we ons steeds vaker rusteloos en onvervuld, en vragen we ons af allemaal wel eens waar we het allemaal voor doen. Mindfulness-expert Marisa Garau haalt de lang-verborgen schat van zingeving onder het stof vandaan en zal je laten zien hoe je deze bijzondere waarde op een eenvoudige manier aan je leven kunt toevoegen.

Sinds de Verlichting en het inzicht Ik denk dus ik besta van Descartes is ons leven in alle aspecten doordrenkt van rationalisme. En in veel gevallen is dat maar goed ook. Zo kunnen we ernstige ziekten en virussen — dankzij nuchter onderzochte en bewezen methoden — daadwerkelijk aanpakken… terwijl de geneesheren en apothekers van vóór de 17e eeuw niet veel meer konden doen dan aderlaten en hopen op de compassie van God.

Almachtige Whizzkid
Maar in de afgelopen zestig jaar heeft een tsunami van hoogstaande technologische doorbraken de eeuwenoude dogma’s van het geloof weggeslagen. Inmiddels vertrouwen we niet meer op een Almachtige God maar op de Almachtige Wetenschapper en digitale Whizzkid om een oplossing voor al onze problemen te vinden. En omdat elke generatie enthousiast in dezelfde valkuilen van de vorige generatie duikelt, zijn we ook in deze ontwikkeling doorgeslagen en begint langzaam maar zeker het besef door te dringen dat we een behoorlijk hoge prijs betalen voor die eenzijdige verering van harde data.

Slachtoffers
Want laten we het maar gewoon toegeven: hoe harder we werken en hoe meer we verdienen, hoe zinlozer het leven soms lijkt. Burnout, depressie, paniekaanvallen en (sinds Covid’s trendy conspiracy theorieën) een ziekelijke vorm van achterdocht en wantrouwen razen niet voor niets ongehinderd rond en maken honderden slachtoffers per maand.

Doe-het-zelf
Gelukkig kunnen we met mindfulness de teloorgang van ons emotionele welzijn een halt toeroepen. En het mooie van mindfulness is dat je er helemaal niets voor nodig hebt: geen technologische hoogstandjes, geen diepgravend psychologisch onderzoek, geen intensieve begeleiding door professionals. Je kunt het gewoon zelf leren toepassen… net zoals mensen al tweeduizend jaar lang de nuchtere principes van mindfulness hebben aangeleerd om hun leven zin en diepgang te geven.

Drie mindfulness-inzichten om zingeving te vinden
Er zijn een paar eenvoudige mindfulness-inzichten die je zullen helpen om zingeving in je leven te ontdekken en cultiveren.

1. Kies je focus
Wat mindfulness je leert is dat innerlijke vervulling door zingeving niet van gunstige omstandigheden in de buitenwereld afhankelijk is. Met welke situatie je ook te maken hebt, zoals een vervelende manager, luidruchtige buren of veeleisende ouders, je bepaalt zelf of je je denken er voortdurend op wilt focussen… of niet. Mindfulness geeft je de macht om zelf je aandacht te richten, waarmee je opeens de keuze hebt om het jezelf moeilijk of makkelijk te maken. Als je deze week in gepieker over dat oude probleem dreigt te vervallen, kapt dit denkproces dan bewust af door ‘Nee, af!’ tegen je denken te zeggen. Daarna ga je bewust op zoek naar alles dat goed is in je leven: je mooie huis, je fijne wijk, je gezonde lichaam, je ontspannende vakantie, het lekkere eten dat je elke dag op tafel zet. Realiseer je dat er altijd problemen zullen zijn, maar vertrouw erop dat je je issues vroeg of laat zult oplossen. Sta niet toe dat je frustraties de fijne kanten van je leven overschaduwen, en kies er bewust voor te focussen op de zonnige kant van je bestaan. Het aannemen van een positieve houding leidt tot verbazingwekkend goede resultaten, en wees voorbereid dat alles wat je nu als probleem ervaart, vanzelf uit je leven zal verdwijnen.

2. Houd het dichtbij huis
Vaak wordt zingeving verward met belangrijk werk doen en presteren. Zo denk je misschien dat je zingeving alleen kunt vinden als je een hoger, nobel doel dient, zoals strijden voor raciale gelijkheid, voor het voortbestaan van bedreigde diersoorten, of voor het herstel van het milieu. Maar het tegendeel is waar. De voldoening van zingeving kun je juist vinden in onopvallende, alledaagse bezigheden. Besteed deze week bijvoorbeeld eens wat oprechte aandacht aan je partner of je kind. Zet je telefoon op silent en schenk deze geliefde persoon je volledige energie en spirituele aanwezigheid in een onvoorwaardelijk bewustzijn. Het zal zowel jou als de ander een warm gevoel van verbondenheid geven, waardoor je niet alleen voelt dat je leeft, maar ook waarom je leeft.

3. Zoom in
Mindfulness vind je in details. Het zit ‘m niet in groots en meeslepend leven, hoe romantisch dat ook klinkt 🙂 Het zit ‘m in het opmerken en waarderen van kleine genoegens.

Als je graag wandelt… wandel dan bewust: voel wat elke stap met je lichaam doet, hoe het telkens weer balans vindt, hoe de spieren in je benen en romp samenwerken om je vooruit te helpen.

Als je een biertje drinkt: ruik er eerst eens aan, neem dan een klein slokje en laat het bier over je tong spoelen. Welke smaken kun je ontdekken? Wat zijn de sensaties in je mond?

Als je yoga beoefent, richt je dan eens niet op het perfect uitvoeren van de poses, maar sta eens stil bij het wonder van je lichaam: al die verfijnd systemen die met elkaar samenwerken en elke minuut van de dag voor je klaarstaan.

Door bewust een vergrootglas op kleine, ogenschijnlijk onbelangrijke ervaringen te richten, trek je de grauwsluier van de automatische piloot weg en geef je je leven direct haar oorspronkelijke kleur terug.

Natuurlijk gevolg
Je kunt zingeving niet afdwingen. Het is namelijk geen doel, en je kunt er dan ook niet bewust naar toe werken. Zingeving is slechts een natuurlijk gevolg van mindful bewustzijn. Hoe meer je mindfulness cultiveert in alles wat je doet, van het wassen van je hond tot het bijstaan van doodzieke mensen in een hospice… hoe scherper je de zin van jouw unieke leven zult zien.

Meer lezen? Een handig stappenplan over de kracht van zingeving vind je in Marisa’s verdiepingsartikel over dit boeiende onderwerp.
Bijdrage: Marisa Garau