Je hebt ongetwijfeld ontdekt wat het glutenprobleem is wanneer je al die producten ziet die glutenvrij zijn. Veel mensen vinden dat gluten alleen een probleem is voor mensen met coeliakie of andere allergieën en bijwerkingen, maar is gluten zelf dikmakend en kan het voor iedereen een probleem zijn?

Wat is gluten?
Gluten is een eiwit dat voorkomt in de meeste producten op basis van tarwe. Het is een sterk eiwit dat brood laat groeien en het pizzadeeg elastisch maakt. Kent je het heerlijke, warme brood dat in een mand in de restaurants komt? Het smaakt beter als het van binnen zacht is en een knapperige schil heeft, toch? Dit zachte binnenkant is te wijten aan gluten.

Is Gluten dikmakend?
Sommige mensen, zelfs degenen die geen weerstand of allergie voor gluten hebben, reageren slecht op gluten wanneer ze het eten. Hun reactie is echter meer zin om te eten, en een verlangen om meer glutenrijke producten te eten, zoals brood, desserts, snoep, ontbijtgranen en pasta. En te veel van deze producten eten, kan je dik maken. Deze voedingsmiddelen bevatten veel suiker en zijn niet echt caloriearm. Te veel calorieën komen overeen met extra gewicht!

In veel gevallen is het waarschijnlijk niet de gluten dat je dik maakt. Het is de overmatige consumptie van calorierijk voedsel zoals brood en pasta. Veel mensen hebben eenvoudig een mentale reactie op deze voedingsmiddelen. Ze eten een snoepje en willen er nog een. Ze eten een stuk pizza en ze willen de volgende dag weer pizza.

Glutenintolerantie en gewichtstoename
Aan de andere kant, als je coeliakie, allergie voor gluten of zelfs een kleine glutenintolerantie hebt, kun je enkele van de bijwerkingen ondervinden van het eten van gluten. Je kunt last hebben van onbalans in de schildklier, een vertraagd metabolisme, vermoeidheid en veranderingen in de bloedsuikerspiegel waardoor je vaak meer gaat eten. Sommige onderzoeken suggereren dat mensen met gluten-intolerantie het gevoel hebben glutenrijk voedsel te eten.

Intolerantie veroorzaakt ontstekingen, waardoor je lichaam het hormoon cortisol, het stresshormoon, produceert. Dit hormoon wordt geassocieerd met een verhoogde productie van buikvet. Cortisol bevordert ook overeten, wat verklaart waarom mensen eten als ze gestresst zijn.

Dus, wordt je door gluten dikker? Misschien niet direct, maar het kan zeker de kettingreactie zijn die je dik maakt.

Hoe kun je gluten uit je dieet verwijderen?
Gluten is eigenlijk een soort eiwit dat voorkomt in tarwe, gerst en rogge. Dit betekent dat de meeste soorten ontbijtgranen en brood die je vindt gluten bevatten. Als je coeliakie hebt, heeft je lichaam een intolerantie voor gluten ontwikkeld. Dat betekent dat je gluten uit je dieet moet verwijderen.

Deskundigen zijn echter van mening dat het vermijden van gluten gunstig kan zijn, zelfs voor diegenen die geen last hebben van coeliakie. Onderzoek heeft aangetoond dat veel mensen last hebben van glutenallergie zonder coeliakie te ontwikkelen. Als je voortdurend last heeft van chronische hoofdpijn, vermoeidheid, stress, acne en andere aandoeningen, bestaat de kans dat u allergisch bent voor gluten.