Op 28 maart gaat de klok één uur vooruit.

De zomertijd gaat in.

Elk jaar op de laatste zondag van de maand maart wordt de klok één uur vooruit gezet om 2:00 uur. Het is dan ineens 3:00 uur. Zo’n 25% van de Nederlanders ervaart hinder van het verzetten van de klok.

Dit kan zich uiten in:

  • moeite hebben on in slaap te vallen
  • later in slaap vallen
  • onrustiger slapen
  • vermoeider zijn en daardoor minder presteren

Voor veel personen duurt dit ongeveer 4 weken. Er zijn echter ook personen waarbij dit de gehele zomer duurt.

Hoe komt dat nu?
Het verzetten van de klok verstoort onze biologische klok.
We zijn dagdieren: als het licht is zijn we actief en als het donker is gaan we slapen.
In onze hersenen hebben we een interne klok. Deze heeft 20.000 cellen en vertelt ons lichaam hoe laat het is. Dit gebeurt onderinvloed van het licht dat op ons netvlies valt en verbonden is met deze interne, biologische klok.

Deze biologische klok regelt een aantal belangrijke functies in ons lichaam zoals:

  • de lichaamstemperatuur
  • de reactie snelheid
  • de aanmaak van hormonen
  • de honger- en de dorstprikkel

Wat kun je er aan doen?

  • ga zeker de eerste weken op tijd naar bed, zodat je voldoende nachtrust krijgt
  • eet ’s avonds een lichte maaltijd
  • ga ’s morgens naar buiten en begin de dag met een half uurtje wandelen of fietsen. Of gaat sporten
  • zorg voor voldoende zonlicht, dus laat de zonnebril nog even af
  • drink ’s avonds geen cafeïne houdende dranken (koffie, cola)
Bijdrage: Brigitte Koch, voetreflextherapeut en trainer
Vorig artikelWater drinken is gezond
Volgend artikelThee om de spijsvertering te verbeteren