Ons lichaam bestaat voor ongeveer 65-75% uit water. Dit is geen gewoon water maar een soort zoutachtig water. Onze hersenen bestaan zelfs uit ongeveer 85% waterige vloeistof en zijn erg gevoelig voor uitdroging. Soms merk je dit ook daadwerkelijk doordat je een wattig gevoel in je hoofd hebt. Alcohol onttrekt bijvoorbeeld vocht aan het lichaam, vandaar het zompige gevoel en de hoofdpijn na een avondje stappen met te veel alcohol. Als je een paar glazen water drinkt en iets actiefs doet, voel je je al wat beter en verdwijnt dat gevoel.

Ook bloed bestaat voor het overgrote deel uit water in een zoutachtige samenstelling. Bloed zorgt voor het transport van zuurstof en allerlei voedings- en bouwstoffen (o.a. vitaminen, mineralen, hormonen) en voor de afvoer van ballaststoffen zoals koolstofdioxide. Als er zich meer water in het bloed bevindt, is het bloed dunner, gaat het transport gemakkelijker en is het dus minder stroperig.

Het is goed om per 10 kg gewicht 0,3 liter water te drinken. Een concreet voorbeeld: je weegt 70 kg. Per 10 kg is dat 0,3 liter, dus dan krijg je 7×0,3 liter = 2,1 liter. Op het moment dat je je inspanning vergroot (bv gaat sporten) of de temperatuur verandert (het is warmer en door bijv. transpiratie verlies je vocht) kan dit meer zijn. Als je ziek bent, is het verstandig ook meer te drinken omdat je lichaam behoorlijk wat afvalstoffen heeft af te voeren. Als je koorts hebt en veel transpireert, drink je meestal meer water.

Water lekkerder maken

Maak je water lekkerder met fruit, groenten en kruiden. Vul een kan met water en voeg limoen of citroen en munt toe of wat appelschijfjes met een kaneelstokje. Andere goede combinaties zijn sinaasappel met steranijs of komkommerschijfjes en dille. Grapefruit met rozemarijn doet het vaak ook goed. Kruiden als lavendel kunnen je water ook een verrassende smaak geven.

Bijdrage: Brigitte Koch, voetreflextherapeut en trainer
Vorig artikelGezocht: scholen en uitvoeringsorganisaties voor het effectiviteitsonderzoek naar Happyles
Volgend artikelZomertijd