Wat is het zelfhelend vermogen en hoe activeer je dit? Wist je dat (innerlijke) genezing begint met bewustwording? Daar gaat deze blog over. Dit is deel 1 van 2 delen. In beide delen geef ik ook tips!

Bewustwording
Zoals ik in mijn vorige blog (‘Op zoek naar jezelf’) schreef, ben je naast verantwoordelijkheid voor huisdieren, spullen en je huis, ook verantwoordelijk voor jouw gemoedstoestand, jouw leven! Wanneer dingen niet lekker lopen in het leven en je daardoor minder lekker in je vel zit, is het belangrijk je hiervan bewust te worden en er niet voor weg te lopen. Alle genezing begint met bewustwording! Bewust worden van je lichaam, wat vertelt het jou, waar zit de pijn of het ongemak? Een ziekteproces is nooit zonder reden in het lichaam gekomen.
En welke gedachten hebben de overhand; zijn ze positief of negatief? Je weet vast al dat je gedachten jou ook ziek kunnen maken en dan op elk vlak; fysiek – emotioneel – mentaal en of spiritueel vlak.

Holisme
Het holisme in een notendop, is de denkwijze dat lichaam en geest (denkvermogen/gedachten) één zijn, alles is één en met elkaar verbonden. Deze visie wordt steeds vaker geïntegreerd in het leven en geeft weer, dat wanneer je lichaam niet goed functioneert, jouw geest hier (op den duur) ook de gevolgen van zal gaan ondervinden en andersom. Om evenwicht te bewaren blijft dus jouw aandacht en bewustwording belangrijk! Zoals eerder aangegeven, ben je immers ook verantwoordelijk voor jouw lichaam & geest & gemoed.

Heb je veel negatieve gedachten, ervaar je dagelijks veel stress en doe je hier niets aan, dan zal je lichaam en of geest jou dit ‘vertellen’ in de vorm van bijvoorbeeld ziek(er) worden of een laag concentratievermogen geven, of neerslachtigheid etc. In deel 2 ga ik hier dieper op in, wat de gevolgen kunnen zijn.

Zelfhelend vermogen
Uiteraard is een bezoek aan de (homeopathisch) arts belangrijk. Bij een arts krijgen we (meestal) een diagnose, bijvoorbeeld griep, spijsverteringsstoornissen, gal- of nierstenen, ontstekingen etc. Dit zijn echter geen oorzaken van ziekten, maar (vaak) het resultaat van iets wat al jarenlang in het lichaam aanwezig kan zijn. De medicijnen die door de arts worden voorgeschreven, genezen slechts de fysieke pijn, maar niet de oorzaak!
Je zult dus pas werkelijk genezen als je inzicht krijgt in de dieperliggende oorzaken en deze bij de wortel aanpakt!

Zelfs een simpele verkoudheid kan jou al ‘vertellen’ dat je meer ‘Me – time’ nodig hebt. Misschien ren je jezelf al een tijdje voorbij – heb je veel gegeven en weinig ontvangen – of maak je (te) lange dagen? Hoe of wat dan ook, jouw lichaam wilt jou iets duidelijk maken. Wanneer je dan naar binnen keert en jezelf afvraagt – Wat heb ik nu nodig? – en je hier gehoor aan geeft, zul je merken dat de fysieke klachten (meestal) als sneeuw voor de zon verdwijnen; je hebt jouw zelfhelend vermogen geactiveerd en geluisterd naar de signalen!
Het lijkt zo simpel, maar het ís (meestal) ook zo simpel.

Je lichaam is je beste raadgever en probeert je een signaal te geven. Negeer het niet!

Volgens Mikao Usui, grondlegger van de Reiki-methode, één van de oudste natuurlijke geneeswijzen, vinden alle lichamelijke klachten deels hun oorsprong in de basisinformatie die de mens bij de conceptie ontvangt van zijn beide biologische ouders, en deels voortkomt uit de eigen niet-verwerkte emotionele problematiek.

Hoe kun je je zelfhelend vermogen activeren en daarmee jouw immuunsysteem op peil houden en gezond blijven

Hieronder volgen een paar voorbeelden:

  1. Puur door te luisteren naar jouw gedachten en jouw lichaam en hierop te reageren vanuit jouw behoeftes. Dus bewustwording van je lichaam en geest. Wat vertelt het jou? Wat heeft het nodig?
  2. Bezoek op tijd een arts of therapeut mocht je er zelf niet uitkomen. Vraag dus op tijd om hulp. Hulp vragen vraagt om moed en is een uiting van zelf-liefde en zeker geen zwakte zoals er vroeger altijd werd gedacht!
  3. Je geest oefenen om je emotionele kalmte en innerlijke vrede te creëren. Onderaan staan drie oefeningen om je hierbij te helpen.
  4. Creëer positieve gedachten en verzet je tegen negatieve gedachten. Positieve gedachten als: ik ben goed zoals ik ben – ik doe mijn best en dat is voor mij goed genoeg – ik mág fouten maken want hier leer ik van – etc. Ook positieve woorden opzeggen in gedachten, dragen hier aan bij en geven een hogere trilling en vibratie en trekken op hun beurt dit ook weer aan. Belangrijk hierbij is het ook proberen te vóelen!
  5. Visualiseer jouw lichaam – voel waar de pijn zit en adem hier naar toe – geef het aandacht met jouw ademhaling – misschien wil je deze pijnplek een kleur geven – probeer met elke uitademhaling deze pijnplek naar beneden te duwen, de grond in, door je voor te stellen dat er koorden onderaan jouw voeten de grond ingaan. Hiermee voer je jouw pijn af…visualiseren kun je zo vaak doen als je wilt!
  6. Reiki-zelfbehandelingen. Door jezelf een paar keer per week Reiki te (laten) geven, activeer je ook jouw zelfhelend vermogen en versterk je vnl. je immuunsysteem en het werkt ook preventief.
  7. Dagboek bijhouden. Ga schrijven. Wat er in je hoofd zit, komt dan op papier. Je ontlaadt en kunt er dan met afstand naar kijken. Door de ontstane ruimte kunnen nieuwe inzichten ontstaan en je komt weer in beweging. Daarnaast geeft schrijven een ordenende en transformerende werking!
  8. Kom in beweging; ga wandelen, joggen, sporten. Wanneer je gaat bewegen worden er gelukshormonen in je lichaam geactiveerd.

Dit is een tijd van vernieuwing, van transformatie, voor ons allemaal. Koester jezelf in zachtheid en durf ook nee te zeggen tegen wat niet goed voelt voor jou. Zo blijf je trouw aan jezelf én werk je (preventief) mee aan een gezond(e) lichaam en geest.

Houden van is ook nee durven zeggen, tegen jezelf, de ander, de meerderheid!

Zorg ervoor dat je stabiel bent en blijft, dit werkt tevens door in het geheel. Het werkt namelijk door en kan (soms onbewust) anderen aanzetten hetzelfde te doen.

Drie oefeningen om je geest te temmen (punt 3 hierboven):

  1. Kies 1 object, zoals bijvoorbeeld een bloem, of een lamp. Focus je hier een volle minuut op. Als er andere gedachten bij je opkomen, stel je dan gewoon voor dat deze wegzweven terwijl je doorgaat met je op het object te focussen. Door je geest niet te laten afdwalen, oefen je hem te denken aan waar jij hem op richt. Doe deze oefening voor je plezier. Kijk of je de tijd dat je je kunt blijven focussen, kunt verlengen van één naar vijf minuten.
  2. A) Kijk naar hetzelfde object als bij oefening 1, maar sluit nu je ogen. Roep in gedachten alle details op van dit object. Dit helpt je om meer observerend te worden en om je geest te oefenen nauwkeuriger te zijn in wat hij van binnen ziet. Ga heen en weer, open en sluit je ogen, totdat je de bloem of het object kunt ‘voelen’ alsof het van binnen net zo werkelijk is als wanneer je het met je ogen ziet.B) Deze oefening leert je ook datgene wat je van binnen ziet, reëel te maken in de buitenwereld. Als je besluit dat je schoonheid om je heen wilt zien en begint te observeren wat mooi is en die beelden van binnen helder houdt, zul je spoedig overal schoonheid zien, zelfs waar je het daarvoor niet zag of ervoer.
  3. Een andere manier om de geest te oefenen, is om één tot vijf minuten jouw gedachten die voorbijkomen, te observeren. Een ongeoefende geest neigt ertoe zijn aandacht te laten afleiden door wat er maar langs komt. Hij wordt geleid door de aantrekkelijkheden en impulsen van het moment, door de signalen van het universum en de dingen die komen en gaan. Het doel is te leren naar binnen gericht te zijn, zodat je kunt beslissen waar je over wilt denken, in plaats van je gedachten te laten bepalen door wat er om je heen gebeurt. Wanneer je jouw innerlijk ‘gebabbel’ tot rust kunt brengen, kun je ook beter ingevingen ontvangen.

De volgende keer schrijf ik Deel 2 van ‘Ons zelfhelend vermogen’ en geef ik meer tips.
Kom je ook in beweging? Het gaat je vast lukken. Wees goed voor jezelf.

Harte-groet,
Monique Angèle van de Laar

Wil je meer weten over Monique ga dan naar www.moniquevandelaar.nl
Bronnen:
* ‘Kracht door bewustwording’ – Sanaya Roman
* Praktijkervaringen
* ‘Reiki De Derde Graad’ – Doris Sommer
Vorig artikelNeuroplasticiteit: waarom dit van belang is om gelukkig succesvol te zijn?
Volgend artikelDe vechtstand schakelaar