Rijstmelk omdat het arm aan calorieën en vetvrij is, is het een uitstekende bondgenoot voor gewichtsverlies, heeft een laag cholesterolgehalte en een gemakkelijke spijsvertering.

Bovendien is deze drank ideaal voor iedereen die allergisch is voor melkeiwitten of zelfs voor lactose-intolerantie. Het heeft een neutrale en aangename smaak die combineert met koffie of chocolademelk, en kan worden genomen in de snack of bij het ontbijt om bijvoorbeeld koemelk of sojamelk te vervangen.

Naast lactose bevat rijstmelk geen cholesterol, waardoor het gezonder is voor de gezondheid van het hart. Het is gemaakt van gekookte rijst, rijstsiroop en bruine rijstzetmeel. In zijn samenstelling wordt het vaak gezoet met suiker en zelfs vanille om meer als koemelk te smaken, en is het over het algemeen zelfs zoeter dan dierlijk voedsel.

Eén van de vele voordelen voor de gezondheid is dat rijstmelk meer koolhydraten bevat dan koemelk. Echter, met minder hoeveelheid eiwit, zouden degenen die rijstmelk gebruiken als een melkvervanger van plan zijn meer eiwit in hun dieet op te nemen met andere middelen. Vaak zijn ze verrijkt met calcium, niacine, vitamine B12, vitamine A, vitamine D en ijzer.

Eén kopje rijstmelk bevat ongeveer 140 calorieën, vergeleken met 185 calorieën in een kopje volle koemelk en 97 calorieën in een kopje magere koemelk. Rijstmelk bevat ongeveer drie gram vet per kopje, terwijl hele koemelk ongeveer 11 gram per kopje bevat. Rijstmelk bevat echter nog steeds meer vet dan magere koemelk, die minder dan een halve gram vet per portie bevat.

Er is een wereldwijde trend in het overschakelen van koemelk naar plantaardige bronopties. Behalve dat het erg voedzaam is, heeft het weinig calorieën, ideaal voor diegenen die willen afvallen.

Ingrediënten

  • 2 kopjes bruine rijst
  • ⅓ kop rauwe cashewnoten
  • 1 theelepel Himalayazout
  • 3 eetlepels kokossuiker
  • 1 eetlepel vanille-essence
  • water

Bereidingswijze
Kook de rijst (zonder kruiden). Terwijl het nog steeds warm is, plaats je het in de blender samen met rauwe cashewnoten, zout, kokossuiker, vanille en twee glazen water op kamertemperatuur. Klop het mengsel ongeveer drie minuten of tot het volledig homogeen is, zonder stukjes rijst of cashewnoten. Voeg een liter water toe en blend opnieuw. De textuur van de melk kan variëren afhankelijk van de hoeveelheid water die wordt gebruikt. Zeef met een gewone zeef of een gereinigde doek. De melk van rijst wordt wit en met een consistentie die erg lijkt op die van koeienmelk. Het kan worden gemengd met ander voedsel of puur worden geconsumeerd.

Vorig artikelVeganistische kikkererwten salade
Volgend artikelBurn-out symptomen: met mindfulness kun je ingrijpen voordat het te laat is