Rechtstreeks vanuit de zee en vol met voordelen op het gebied van gezondheid en gewichtsverlies, wordt zeewier steeds meer verwerkt in gerechten uit de hele wereld.

6 redenen waarom je meer zeewier zou moeten gaan eten.

1. Verbeter de stemming
Hoewel de meeste mensen die gediagnosticeerd zijn met een klinische depressie, meestal gedurende lange tijd antidepressiva gebruiken, is in een onderzoek uit 2015 zelfs gebleken dat zeewier ook een zeer effectieve optie is. Volgens Cassandra Suarez, Master of Science in Boston: “In een pilotstudie van zes weken verbeterde 1,8 gram zeewier-extract de fysieke en cognitieve symptomen van depressie en angstsymptomen bij patiënten die antidepressiva kregen voor depressieve stoornissen aanzienlijk.”

2. Help om je schildklier te reguleren
De meeste soorten algen, met name de wakame, voorzien ons lichaam van een grote hoeveelheid jodium, wat essentieel is voor de goede werking van je schildklier. Ons lichaam produceert zelf geen jodium dus het is belangrijk om het via voedsel te consumeren.” Begin algen regelmatig te eten en je zult je nooit meer zorgen hoeven maken over de inname van jodium.

3. Uitstekende bron van ijzer
Als je op zoek bent naar nieuwe bronnen van ijzer om in je dieet op te nemen, dan zijn met name Kelp (Ascophyllum nodosum) geschikt voor je. Volgens Kylene Bogden, Master of Science aan het Center for Functional Medicine in de Cleveland Clinic, is “zeekelp misschien vooral nuttig voor mensen met een laag of geen dierlijk proteïnedieet, omdat dierlijke eiwitten een rijke bron van ijzer zijn.” In feite bevat een derde deel van een kopje zeewier ongeveer 30% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ijzer.

4. Bestrijd de zwelling
Zeewier produceren een diuretisch effect op het menselijk lichaam, waardoor het de hoeveelheid water vermindert die je lichaam vasthoudt. Dit betekent dat je vaker gasproducerende voedingsmiddelen, zoals bonen, in je gerechten kunt toevoegen, zolang je ook wat zeewier toevoegt. Er is ontdekt dat nori-zeewier het meest effectieve type algen is als het gaat om het verminderen van gassen en zwelling.

5. Maak botten sterker
Volgens Maria E. Rodriguez, een voedingsdeskundige en gecertificeerd diabetesassistent bij de Mount Sinai Diabetes Alliance, zit er ongeveer zeven keer meer calcium in zeewier dan in melk. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom zeewier voor iedereen een goede keuze is. Het helpt de zich ontwikkelende botten van kinderen te versterken en beschermt de botten van mensen die ouder zijn.

6. Versterk het immuunsysteem
De zeewier-algen zijn ook erg goed om je immuunsysteem sterk te houden. Dit komt omdat het voldoende magnesium bevat, wat volgens Cassandra “beschermt tegen bijna alle moderne ziektes en therapeutisch kan zijn voor inflammatoire aandoeningen van moeilijke behandeling, zoals fibromyalgie, prikkelbare darmsyndroom en artritis.”

Vorig artikelEen betere slaap door voetmassage
Volgend artikelInvesteren in liefde en geluk