Met zijn oorsprong meer dan tweeduizend jaar geleden, is yoga naar voren gekomen als een levensbeschouwing. Dit wil niet zeggen dat de praktijk momenteel niet wordt beschouwd als een manier om vooruit te komen, maar door de jaren heen is het mogelijk een reeks veranderingen op te merken die zijn geleden, bijvoorbeeld hoe sommige mensen yoga in het Westen zien.

Er zijn mensen die het echt omarmen als een ware ideologie, anderen echter alleen als een methode van fysieke activiteiten die kunnen bijdragen aan het welzijn, en de voordelen van yoga zijn talrijk. Op de een of andere manier is één ding zeker: de beoefening kalmeert de geest en versterkt het fysieke, emotionele en spirituele lichaam – het woord zelf, als een van zijn betekenissen, is de vereniging.

De in India geboren praktijk is een goed alternatief voor diegenen die de lijst met activiteiten willen verhogen die de kwaliteit van leven verbeteren.

Wat zijn de voordelen van yoga?

Stressvermindering
Stress schaadt een persoon volledig, inclusief de geest en het lichaam. Voor yoga beoefenaars, kan verlichting van de conditie worden opgemerkt in de eerste paar lessen. De concentratie die nodig is tijdens de oefening, de ademhalingsoefeningen – ook bekend als pranayama’s – en de meditaties zijn enkele van degenen die verantwoordelijk zijn voor het verminderen van het probleem. Op deze manier wordt yoga meer dan een fysieke activiteit in het leven van zijn volgelingen.

Door stress te oefenen en te verminderen, slaagt je lichaam erin de hormonen in evenwicht te brengen en het zenuwstelsel te reguleren. Zo werken de bijnieren beter door de niveaus van cortisol – het stresshormoon – in de bloedbaan te verlagen.

Dit kan het behoud van meer positieve gedachten ten aanzien van het leven ten goede komen, naast het niet laten zorgen van de angst voor alle slechte situaties. Een paar minuten meditatie kan essentieel zijn om lichaam en geest te verbinden, en om je te helpen je centrum te vinden, wat goede energie en hulp in je routine zal brengen.

Verhoogde concentratie
Een ander aspect dat yoga kan verbeteren, is de kracht van concentratie, zowel in relatie tot mentale problemen als tot de eigen lichaamscontrole. Dit komt omdat deze activiteit veel aandacht vereist bij het ademen en bij het uitvoeren van de houdingen, waarbij de afleiding rond willekeurige gedachten wordt vermeden.

Het interessante is dat de concentratie niet alleen tijdens de les toeneemt, maar ook in elke uit te voeren handeling, of het nu gaat om een activiteit op het werk, een studie of een andere fysieke actie.

Er zijn echter enkele oefeningen die hierbij kunnen helpen. Ze zijn: pranayama’s (concentratieoefeningen), die helpen om de juiste ademhaling te handhaven; trataka (beoefening van meditatie); surya namaskar (saluut tegen de zon); dhanurasana (boogpositie); en sarvangasana (houding van de kaars).

Het niveau van zelfacceptatie verhogen
Het beoefenen van yoga moedigt je aan om jezelf beter te leren kennen, jezelf niet te veroordelen en degenen om je heen. Met de activiteit neemt u uw tempo aan, begrijpt u uw grenzen en verhoogt u uw niveau van zelfacceptatie. Daardoor voel je je meer geïnspireerd om je dromen te volgen en naar het nastreven van je prestaties te gaan, wat ook meer motivatie genereert.

Geheugenversterking
Je lichaam reageert ook positief op de stimuli van yoga, omdat het een verbetering van de bloedsomloop veroorzaakt. Dit zorgt voor een betere hersenfunctie en een toename van je geheugencapaciteit, wat een fundamentele vaardigheid is.

Hulp bij gewichtsverlies
Aangezien de ontspanning door yoga stress en angst vermindert, factoren die ook verantwoordelijk zijn voor te veel eten en dwangmatig eten, kan regelmatige training helpen bij het afvallen.

Bovendien verhoogt yoga de instelling van de beoefenaar, waardoor hij meer activiteiten uitvoert die energie verbruiken. Met oefenen krijgen sommige organen, zoals de lever, meer levenskracht door al hun functies naar behoren uit te voeren.

Vergeet niet dat de lever bijvoorbeeld verantwoordelijk is voor het ontgiften van het lichaam en het zuiveren van het bloed, waardoor de gehele bloedsomloop verbetert. De beoefening van yoga draagt ook bij aan het verbranden van calorieën, wat in grotere hoeveelheden kan gebeuren, afhankelijk van de intensiteit van de oefeningen en de gekozen modaliteit.

Bestrijding van depressie en panieksyndroom
Omdat het stress en angst vermindert, helpt yoga ook veel in het herstelproces, terwijl het de ontwikkeling van deze psychologische pathologieën vermijdt.

Door veel aan de geest te werken, verhoogt de activiteit direct de productie en afgifte van neurotransmitters in het zenuwstelsel, waardoor een gevoel van ontspanning, plezier en welzijn ontstaat, wat geassocieerd is met de behandeling van depressie en panieksyndroom.

Bevordering van seksuele prestaties en slaapkwaliteit
Verbeterde bloedcirculatie, door vaatversterking en bloedomloop, vooral in omgekeerde posities, resulteert in verbeterde seksuele prestaties. Ontspanning en stressvermindering door yoga kunnen je helpen beter te slapen. Je kunt zelf kiezen wanneer je de bewegingen uitvoert – ’s ochtends of’ s avonds – maar het is het beste om een rustige geest te hebben om te genieten van een vredige slaap.

Als je ’s avonds liever yoga beoefent, is het ideaal om een uur voordat je naar bed gaat posities in te nemen en zelfs te mediteren, om een vredige en ononderbroken slaap te hebben.

Vorig artikelHoe olie te gebruiken voor de gezichtsreiniging
Volgend artikelAppel cranberry salade