De aarde bestaat voor meer dan 70% uit water, slechts ongeveer 3% hiervan is echter voor menselijke consumptie.

Het leven op aarde is alleen mogelijk omdat er water is. Het voortbestaan van de mens hangt af van de consumptie van deze kostbare vloeistof. Het bewijst dat de mens veel meer tijd zonder voedsel kan doorbrengen dan zonder water te drinken.

Ten minste twee liter water per dag is goed voor het lichaam. Naast het reguleren van de functies van het lichaam, kan het onze huid en haar hydrateren en nierproblemen voorkomen. Als je geen fan bent van de beroemde H2O-stof, is het goed om naar de voordelen te kijken.

Maar wat kan water meer betekenen voor onze gezondheid en schoonheid dan alleen om de dorst te lessen? Lees de volgende informatie over de voordelen van water.

Verlicht vermoeidheid
Als je je voortdurend moe voelt, is één van de redenen misschien dat je weinig water drinkt. Water wordt door het lichaam gebruikt om toxines en afvalstoffen te verwijderen die we niet nodig hebben en die ons kunnen schaden. Wanneer er minder water in het lichaam is, moet het hart harder werken om zuurstofrijk bloed naar alle cellen en andere belangrijke organen te pompen. Al deze factoren maken dat we ons moe voelen als de hoeveelheid water in het lichaam weinig is.

Spijsvertering en obstipatie
Wanneer we voldoende water drinken, verhogen we de snelheid van metabolisme, wat betekent dat het voedsel dat we eten, beter verteert. Water helpt dus bij het goed functioneren van het spijsverteringsstelsel, waardoor uiteindelijk obstipatie wordt voorkomen.

Bestrijd slechte adem
Slechte adem is één van de signalen die je lichaam stuurt om je te vertellen dat je meer water nodig hebt. Speeksel helpt de mond om de hoeveelheid bacteriën te verminderen en de tong gehydrateerd te houden. Dus als je een slechte adem hebt, drink dan veel water.

Laat je huid gezond en stralend uit te zien
Wat we binnenkrijgen heeft grote invloed op de toestand van onze huid en water is een belangrijk element om er gezond en stralend uit te zien.

Het water verwijdert ook gifstoffen, waardoor er minder puistjes ontstaan. Vanaf de leeftijd van 30 begint de productie van collageen en elastine te verminderen, waardoor de kans op verschijnen van rimpels groter wordt.

Tip: Was je gezicht met ijswater om de poriën en vettigheid te verminderen. Was je gezicht niet met warm/heet water omdat het water in deze toestand de talgproductie verhoogt.

Stopt zwelling
Wanneer we veel water drinken, werken onze nieren harder en houdt minder vocht en natrium vast, die vooral verantwoordelijk is voor de zwelling. Bovendien neemt het volume van het bloed toe en verbetert het de bloedsomloop.

Reguleert de darm
Naast het onderhouden van een dieet met fruit, groenten en vezels, helpt water drinken ook veel bij het goed functioneren van de darm. Dit alles omdat de toename van de vloeistofinname al deze voedingsmiddelen helpt om hun functies uit te voeren, wat de vorming van fecale en ontlastingsbewegingen vergemakkelijkt die de excessen van ons lichaam elimineren.

Geweldig voor de nieren
Water is essentieel voor een goede werking van de nieren. Het helpt verspilling en onnodige voedingsstoffen zoals natrium, ureum en toxines uit het lichaam te elimineren.

Ideale hoeveelheid water
We hebben ons hele leven naar vele experts geluisterd en gezegd dat de ideale hoeveelheid water per dag te drinken minstens 2 liter is. Ja, dat is het minimum, maar wist je dat dat misschien niet ideaal is?

De berekening om te weten hoeveel water je per dag moet innemen, is vrij eenvoudig. Neem je gewicht en vermenigvuldig dit met 0,03. Op deze manier weet je precies hoeveel water ideaal is om een dag in te voegen voor een goede werking van het lichaam. (Voorbeeld: bij een gewicht van 70kg x 0,03 = 2,1 liter water per dag)

Hoe creëer je een gewoonte om water te drinken
Hoewel dit een gewoonte is die voor altijd in het leven van mensen moet worden ontwikkeld, geven we enkele tips om je te helpen gezonder te zijn en het waterverbruik te verhogen:

Eet fruit die rijk is aan water: een manier om de juiste hoeveelheid water per dag in te nemen kan door fruit eten. Naast het eten van gezonde dingen, zul je vloeistof drinken met essentiële vitamines. Geef de voorkeur aan ananas, druiven, appel, peer en watermeloen.

Drink thee: thee heeft dezelfde functie als fruit. In plaats van twee liter water te drinken, is dit een goed alternatief voor het ontwikkelen van de gewoonte.

Fles/kan water: houd altijd een fles water bij je. Dan zul je zien dat de gewoonte geleidelijk al zonder al te veel moeite in je routine is ingebracht.