Naast een restrictief dieet is veganisme een levensstijl die als ideologie respect heeft voor dieren en volledig tegen elke vorm van exploitatie door dieren is, of het nu gaat om consumptie van vlees, afgeleide producten of zelfs voor tests of shows gemaakt met dieren.

Het niet eten van dierlijke producten is slechts één van de facetten van veganisme, dat ook geen gebruik maakt van kleding of accessoires die wol, leer, huid of hoorn van dieren bevatten, noch het gebruik van medicijnen, cosmetica en make-up die op dieren is getest.

Compassie is één van de belangrijkste redenen waarom veganisme bestaat. Dit is een bewuste keuze om geen deel uit te maken van een industrie die dieren exploiteert en veel verder gaat dan het niet-houden van bepaalde producten. De filosofie van een veganist gaat ervan uit dat dieren moeten worden geëmancipeerd van de uitbuiting van mensen. Een veganist zou dus nooit naar een dierentuin, aquarium, circus of paardenrace gaan, omdat deze plaatsen het dierenleven exploiteren als een vorm van entertainment!

Vegetarisme versus veganisme: wat zijn de verschillen?
Veel mensen raken in de war met deze termen. In feite is veganisme pas een paar jaar bekend geworden en daarom is er nog steeds gemengde informatie over.

Een persoon die vegetarisch is of lacto-ovo vegetariër, wat de juiste naamgeving is, consumeert geen vlees van dierlijke oorsprong. Dit betekent dat het zich niet voedt met rundvlees, kip, varkensvlees, vis of zeevruchten.

– Vegetarisch
Een vegetariër zal zich niet voeden met het vlees van dieren, maar kan wel dierlijke producten zoals eieren, melk, kaas, yoghurt, onder anderen consumeren.

– Veganisten
Wie veganist is, eet geen vlees of vis en eet ook geen producten van dierlijke oorsprong. Dit betekent dat honing en wol, bijvoorbeeld dierlijke bijproducten, ook niet worden geconsumeerd door veganistische mensen.

Veganisme gaat veel verder dan eten, dus een veganist zal geen dierenhuid of leer gebruiken en vermijdt cosmetische producten en medicijnen die op dieren zijn getest.

Maar wat eet een veganist dan?
Dit is een terugkerende vraag voor veganisten. Als hij geen vlees, eieren, kaas of enig ander product van dieren eet, wat eet hij dan?

De waarheid is dat mensen die veganistische diëten nemen meestal een veel rijkere voedingsinname hebben dan diegenen die dagelijks alleen aan aardappelen, groenten en biefstuk gewend zijn.

Natuurlijk zijn er mensen die zich houden aan een veganistisch dieet en zich nog steeds slecht voeden, maar het komt veel vaker voor dat veganisten zich betrokken voelen bij het voedselbereidingsproces, om er zeker van te zijn dat er geen dierlijke ingrediënten zijn toegevoegd.

Wie veganist is, moet zich bewust zijn van de hoeveelheid eiwit en enkele andere voedingsstoffen die ze eten, dus komen uiteindelijk tot zeer gezonde voeding en andere essentiële stoffen voor hun gezondheid.

Een veganistisch dieet is gebaseerd op eiwitten van plantaardige oorsprong, zoals: kikkererwten, linzen, bonen, erwten, quinoa, Chia-zaad, lijnzaad, amarant, cashewnoten, havermout en amandelen.

Veel veganisten melden dat ze, voordat ze aan dit restrictieve dieet begonnen, weinig variatie aan voedsel aten en, door alle afgeleide producten van dieren achter te laten, ze veel nieuwe smaken ontdekten.

Het veganistische dieet is van nature heel divers, met veel fruit, groenten, noten, zaden, allemaal bereid in combinaties die zo gevarieerd zijn dat het moeilijk is om genoeg van dit voedsel te krijgen.

Bovendien is het heel gebruikelijk om veganistische versies van alledaagse voedingsmiddelen te vinden, zoals pasta, lasagne, hamburgers, pizza, cakes en desserts van de meest uiteenlopende, zonder dierlijke producten.

Is veganistisch duur?
Het idee bestaat dat een veganistisch dieet duurder is, dus mensen zijn niet geïnteresseerd in dit soort diëten. Sommige veganistische producten, vooral die producten die geen verband houden met voedsel, zoals cosmetica en make-up, kunnen duurder zijn.

Maar het veganistische dieet zelf kan veel goedkoper zijn dan het onbeperkte dieet van dierlijke producten. Dit komt omdat dit een soort voedsel is dat is gebaseerd op natuurlijke producten die meestal veel goedkoper zijn dan vlees kopen.

Val je af door veganistisch te eten?
Omdat dit een soort voeding is en over het algemeen heel gezond, is de kans op gewichtsverlies groot. Dit komt omdat naast het focussen op natuurlijke voedingsmiddelen, het feit dat er geen vlees of zuivelproducten zijn, ervoor zorgt dat het een vetarm dieet is.

Als je het dierlijke eiwit volledig kunt vervangen door groente, zonder dat je voeding tekortkomt aan eiwitten of andere voedingsstoffen, zul je veel meer natuurlijke producten eten, bronnen van vitamines en mineralen die essentieel zijn voor het goed functioneren van je lichaam. Een veganistisch dieet is rijker aan vezels, wat erg belangrijk is voor de goede gezondheid van het spijsverteringsstelsel. Door goed te verteren, kunnen we zelfs meer voedingsstoffen in onze voeding opnemen en dit is zeer gunstig voor gewichtsverlies.