Het Ayurvedische dieet is afkomstig uit India en heeft als doel het bevorderen van een levenslange, vitaliteit, fysieke-, mentale- en emotionele gezondheid. Het werkt niet als een dieet om ziekten te genezen, maar om ze te voorkomen en om de gezondheid van lichaam en geest te verbeteren, die altijd samengaan.

Het volgen van dit dieet stimuleert op natuurlijke wijze gewichtsverlies omdat het een lager verbruik van koolhydraten en vetten bevordert, het helpt om de dosha’s in balans te brengen, het functioneren van lichaam en geest en brengt het leven in balans.

Wat zijn Dosha’s
De dosha’s zijn 3 biologische fundamentele principes de gebaseerd zijn op natuurlijke elementen, die leiden tot de balans of onevenwichtigheid van lichaam en geest.

Dosha Vata: overheerst het luchtelement. Wanneer deze energie in onbalans is, verschijnen symptomen zoals vermoeidheid, angst, slapeloosheid, obstipatie en opgeblazen gevoel.

Dosha Pitta: overheerst het vuurelement. Wanneer deze energie onevenwichtig is, kan het irritatie, hoge eetlust, acne en roodachtige huid veroorzaken.

Dosha Kapha: overheerst het waterelement. Wanneer deze energie in onbalans is, kunnen symptomen optreden zoals bezittelijk gedrag, gewichtstoename, ademhalingsproblemen en overmatige productie van slijm.

Volgens ayurveda bezit elk individu de 3 dosha’s, maar één daarvan is altijd dominant ten opzichte van de anderen. Deze combinatie leidt tot unieke personele kenmerken van lichaam, geest en emoties. Op basis hiervan en op basis van factoren als leeftijd en geslacht probeert de Ayurvedische voeding de relatie tussen deze drie krachten in balans te brengen en om de gezondheid van lichaam en geest in evenwicht te brengen.

Voedsel toegestaan en verboden voedsel

Toegestaan voedingsmiddelen
Een van de belangrijkste punten is het bevorderen van natuurlijke voedingsmiddelen die vers en vrij zijn van conserveermiddelen en chemicaliën. Zo zijn voedingsmiddelen zoals biologische groenten en fruit, plantaardige en biologische kip, vis, olijfolie, noten, volle granen, en natuurlijke kruiden ook voorbeelden van gezond voedsel.

Verboden voedingsmiddelen
Stimulerende dranken, koffie, geraffineerd zout en suiker, rood vlees, witte bloem, frisdranken, snoep, gefrituurd voedsel, dierlijke vetten, alcohol en producten met chemische additieven moeten worden vermeden. Het is ook verboden om te roken en te veel eten, omdat ze ook onbalans in het lichaam veroorzaken.

Tips en voorzorgsmaatregelen
Naast het kiezen van voedsel, pleit het ayurvedische dieet ook voor andere zorg, zoals:
• Eet met aandacht, wees je ervan bewust dat dat voedsel lichaam en geest zal beïnvloeden;
• Wees voorzichtiger met de kwaliteit van het voedsel dan met de hoeveelheid;
• Eet langzaam en kauw goed;
• Drink veel water gedurende de dag. Er wordt ook aanbevolen om lichamelijke activiteit te doen, om goede boeken te lezen en om oefeningen te ontwikkelen die balans bevorderen, zoals yoga en meditatie.

Door lichaam en geest in balans te houden kan het ayurvedische dieet angst helpen te verminderen, depressies te bestrijden, het energie en welzijn te verhogen, en ook allergieën en chronische ziekten zoals kanker en diabetes te voorkomen.

Vorig artikelGlutenvrije cookies van amandel en banaan
Volgend artikelDetoxen met voedsel dat je al in huis hebt