Als het om een detox-dieet gaat, denken veel mensen dat ze alleen groene sapjes en voedingsupplementen moeten consumeren en dat ze daarnaast kunnen blijven eten wat ze willen, maar dat klopt helemaal niet.

Voor detoxificatie moet je voedingsstoffen opnemen zoals B-vitaminen, selenium, koper, zink, zwavel, flavonoïden, carotenen, en aminozuren zoals glycine, taurine, methionine en glutamine. Het beste is om de consumptie van voedsel van dierlijke oorsprong te vermijden. Kies in plaats daarvan het liefst biologisch voedsel en vermijd voedsel die verpakt is in plastic. Geef de voorkeur aan natuurlijke voedingsmiddelen, vrij van kleurstoffen en chemische conserveermiddelen.

Veel van de voedingsmiddelen die je al thuis hebt, kunnen de perfect bondgenoten zijn in het detoxproces zoals:

Broccoli, kool en bloemkool
Ze zijn rijk aan zwavel, een mineraal dat helpt het lichaam te ontgiften. Ze zijn ook bronnen van enzymen en vezels die toxines helpen metaboliseren.

Rode biet
Bron van batacyanine en betalaine, belangrijke antioxidanten voor de lever om gifstoffen uit het lichaam te verwijderen. Kan worden toegevoegd in sappen en/of rauwkost salades.

Eiwitten
Detox-diëten moeten ook eiwit rijk zijn, want in de tweede fase van het detox-dieet en de eliminatie van toxines zijn aminozuren uit eiwitten nodig. Biologisch groenten zoals peulvruchten moeten deel uitmaken van een ontgiftingsplan.

Lijnzaad
Goede bronnen van vezels, die helpen bij het elimineren van toxines en hormonen die al door de lever worden gemetaboliseerd, en die ervoor zorgen dat deze toxines niet door het lichaam worden geresorbeerd. Voeg lijnzaad in sappen of smoothies.

Appels
Bron van pectine, een soort vezels die de darmfunctie verbetert en toxines uit het lichaam verwijdert. Het is ook een bron van water en quercetine, met antioxiderende werking.

Het detoxproces kan de ontwikkeling van auto-immuunziekten zoals kanker, diabetes, onvruchtbaarheid en schildklierproblemen verbeteren en helpen te voorkomen.