Gluten is een eiwit dat voorkomt in granen zoals tarwe, rogge en gerst. Inname van voedsel met deze granen is slecht voor mensen met glutenintolerantie, zoals coeliakiepatiënten, omdat ze dit eiwit niet goed kunnen verteren, dus wanneer ze voedingsmiddelen met gluten consumeren, hebben ze symptomen zoals diarree, pijn en opgeblazen gevoel in de buik.

Voedingsmiddelen die gluten bevatten
Voedingsmiddelen die gluten bevatten zijn allemaal voedingsmiddelen die gemaakt zijn met tarwe, gerst of rogge zoals crackers, cakes, koekjes, brood, bier en elk deegsoort dat tarwebloem bevat zoals pizzadeeg en pasta. In het algemeen bevat veel voedsel tarwe, waardoor gluten in grote hoeveelheden worden geconsumeerd, wanneer mensen de consumptie van deze voedingsstof verminderen, zien ze verbetering in hun gezondheid.

Glutenvrij voedsel bestaat voornamelijk uit:

  • Fruit en groenten
  • Rijst
  • Maïs
  • Aardappelzetmeel
  • Vlees en vis
  • Suiker, chocolade, cacao, gelatine en ijs
  • Zout
  • Oliën, olijfolie en margarines

Deze voedingsmiddelen en andere producten die alleen met deze ingrediënten worden gemaakt, zoals aardappelzetmeel, kunnen bijvoorbeeld worden geconsumeerd in een glutenvrij dieet. De geïndustrialiseerde voedingsmiddelen met het label glutenvrij op het etiket bevatten tevens geen gluten en kunnen worden geconsumeerd door mensen die dit eiwit niet verdragen.

Voordelen van het verwijderen van gluten uit voedsel
Het belangrijkste voordeel van het verwijderen van gluten uit voedsel is de uitsluiting van bewerkte en calorische voedingsmiddelen uit het dieet, zoals gevulde koekjes, pizza’s en gebak. Zelfs mensen die geen glutenintolerantie hebben, beginnen zich beter te voelen omdat ze gezonder gaan eten, wat de werking van de darmen en het lichaam ten goede komt. Bovendien kan de glutenontwenning bijdragen aan de afname van gas en de zwelling in de buik van sommige mensen die gevoeliger zijn voor dit eiwit.

7 tekenen dat je glutenintolerantie kunt hebben
Intolerantie voor gluten veroorzaakt darmklachten zoals overmatig gasvorming, buikpijn, diarree of constipatie, maar omdat deze verschijnselen ook bij verschillende ziekten voorkomen, wordt de intolerantie vaak niet gediagnosticeerd. Wanneer intolerantie ernstig is, kan het bovendien coeliakie veroorzaken, wat sterkere en frequentere symptomen van buikpijn en diarree veroorzaakt.

Deze allergie voor gluten kan voorkomen bij kinderen en volwassenen en is te wijten aan de problemen met het verteren van gluten.

  1. Overmatige gas- en buikzwelling na het consumeren van voedsel zoals brood, pasta of bier
  2. Afwisseling van perioden van diarree of obstipatie
  3. Duizeligheid of overmatige vermoeidheid na de maaltijd
  4. Prikkelbaarheid
  5. Frequente migraine die meestal na de maaltijd optreedt
  6. Rode vlekken op de huid die kunnen jeuken
  7. Constante pijn in spieren of gewrichten

Hoe te weten of je een glutenintolerantie hebt
In aanwezigheid van deze symptomen is het ideaal om tests uit te voeren die de diagnose van intolerantie bevestigen, zoals bloed, ontlasting, urine of intestinale biopsie.

Hoe te leven met glutenintolerantie
Na de diagnose moeten alle voedingsmiddelen die dit eiwit bevatten, uit het dieet worden verwijderd. Daarnaast is het belangrijk om op het etiket de lijst met ingrediënten te vermelden of te controleren of er tarwe, gerst of rogge aanwezig is in de samenstelling of glutenresiduen, zoals worst, graanvlokken tarwe, tarwemeel, tarwebloem, spelt (wilde tarwe), gehaktballen en ingeblikte soepen.

Hoe een glutenvrij dieet te volgen
De beste manier om een glutenvrij dieet te volgen is om voedsel te consumeren dat niet is bewerkt. Probeer ingeblikt voedsel te vermijden, tenzij ze glutenvrij zijn. Wees voorzichtig met bevroren voedsel, omdat veel van hen conserveringsmiddelen en gluten bevatten die verborgen zitten in de ingrediënten.

Het wordt echter altijd aanbevolen om een op diëtisten gericht dieet te volgen, vooral in het geval van coeliakiepatiënten.