Gelukkige mensen zijn veerkrachtig bij tegenspoed en voelen zich energiek en vitaal. Gelukkige mensen beschikken over een goed functionerend immuunsysteem en zijn in staat om besluiten te nemen die hun leven op een positieve manier beïnvloeden.

Geluk volgens wetenschap en filosofie
Volgens de Dalai Lama is geluk “de beweegreden van het hele bestaan; wat je ook gelooft, iedereen is op zoek naar iets beters in het leven, dus is geluk het doel van het leven”

Volgens de Griekse filosoof Aristoteles is het ons hoogste streven om het doel geluk te bereiken, maar hij zegt ook dat geluk zit in ons handelen, de dingen die we doen om ons hoogste doel ‘geluk’ te behalen.

Geluk houdt de wetenschap en filosofen al heel lang bezig. Er bestaat zelf een wetenschapsafdeling met een wereldwijde database om meer inzicht te krijgen in ‘geluk’ en welke omstandigheden er dan leiden tot geluk. Ook werkgeluk is een actueel thema in organisaties en bedrijven om medewerkers te behouden, aan te trekken en vitaliteit te bevorderen. Zeker in de maatschappij lijkt geluk de norm, we posten er lustig op los op sociale media om iedereen te laten zien hoe gelukkig we wel niet zijn en welke fantastische dingen we doen en hoeveel vrienden we niet hebben.

De werkelijkheid is vaak anders, geluk bestaat bij de gratie van ongeluk.

Geluksgevoel
Geluk is een gevoel van binnenuit. Het is niet te koop. Iedereen kent wel het gevoel, wanneer iets is gelukt, je een prestatie hebt verricht, een succes hebt behaald of wanneer je verliefd bent. Je voelt de energie stromen, je bent blij en glimt van trots. Je straalt van de positieve emoties dankbaarheid en optimisme. De gelukshormonen gieren door je lijf. Ineens lijken ook alle andere dingen goed te gaan, je zit in een positieve flow.

Houdbaarheid van geluksgevoel
Helaas kunnen we deze flow niet 365 dagen per jaar vasthouden. Het leven kent ook verdriet, teleurstellingen, lijden en pijn. Deze kunnen we niet vermijden of voorkomen. Hierin ligt de taak om ook hiermee om te leren gaan. Soms kent ook ongeluk gelukkig momenten, als je ze kunt zien. Denk bijvoorbeeld aan een verdrietige situatie waarin in je je in al je verdriet of lijden gesteund weet door vrienden of relaties. Hoe gelukkig en dankbaar kun je jezelf prijzen in tijden dat het minder gaat, waarin je steun en saamhorigheid ervaart. 

De delen van geluk
Geluk is volgens onderzoeken voor 50% genetisch bepaald. Dat wil niet zeggen dat we hier dan niets mee kunnen doen. Gelukkig voelen wordt door 10% bepaald door omstandigheden als ingrijpende levenservaringen, niet gelukkig zijn in werk of relatie. De overige 40% van het ervaren van geluks- gevoel wordt beïnvloed door bewust gedrag. Dat is goed nieuws want dit stukje kunnen we dus zelf oefenen. We beschikken allemaal over verbindingen in de hersenen die geactiveerd worden op het momenten dat we plezier, angst en tegenslag beleven. Ons brein is plooibaar en we kunnen negatieve denkpatronen omvormen tot nieuwe positieve neurale verbindingen. Hierdoor gaan we anders tegen onszelf en het leven aankijken.

 Tips/recept om je geluksgevoel bewust te vergroten:

  • Sta elke dag op en zeg tegen jezelf ik gebruik deze dag op een positieve manier;
  • Hou een dankbaarheidsdagboek bij en schrijf iedere dag 10 dingen op waarvoor je dankbaar bent;
  • Focus op wat je wel hebt in plaats van wat je niet hebt;
  • Zie ook in moeilijke situaties wat er wel is en schrijf dit op;
  • Focus op wat je al bereikt hebt, successen en stappen die je al hebt gezet in je leven;
  • Stop met vergelijken met anderen op uiterlijk, materie, vaardigheden. Hierdoor voelen we ons slechter;
  • Doe iets goeds voor een ander;
  • Beweeg, ga wandelen of sporten, dit zorgt voor de aanmaak van endorfines de zogenaamde gelukshormonen;
  • Zorg voor gezonde voeding, veel suiker wordt gezien als een belangrijke veroorzaker van depressieve gevoelens;
  • Gedachten zijn onlosmakelijk verbonden met gevoelens en het lichaam, zet tegenover elke negatieve gedachte een positieve gedachte, bijvoorbeeld: Niemand zit op mij te wachten vervangen door ik ben de moeite waard;
  • Doe eens een meditatie, er zijn er talloze te vinden op YouTube, dit hoeft echt niet in een ingewikkelde houding urenlang op een matje;
  • Accepteer dat het leven niet altijd over rozen gaat en dat iedereen te maken krijgt met tegenslagen en verdriet, stop dit niet weg, het komt altijd terug, praat erover;
  • Zorg voor ondersteunende relaties die energie geven en inspireren.

Oefening:
Schrijf de volgende zin op papier:

Ik ben blij dat ik niet……… heb, ben etc, herhaal dit 5 tot 7 dagen dagen en je zult ervaren dat je geluksgevoel toeneemt.

Neem deze tips ter harte oefen dit een aantal weken en je zult je vitaler voelen, positiever waardoor ook je immuunsysteem een boost krijgt. Ook zul je merken dat je meer positiviteit aantrekt in je omgeving.

Ben jij of ken jij iemand die wat tips kan gebruiken om gelukkiger in het leven te staan stuur deze tips dan gerust door. Want geluk kun je delen en dan is er sprake van gedeeld geluk!

Geschreven door Karin van den Bos, mental, systemisch coach en mindfulnesstrainer te Vlaardingen.
Karin zal in november een aantal keren te zien zijn bij RTLZ waarin zij uitleg geeft over hoe organisaties en bedrijven kunnen bijdragen aan het werkgeluk van medewerkers