Hoewel nog steeds weinig bekend, kan kikkererwtenmeel in veel recepten worden gebruikt, wat bijdraagt aan zowel de textuur en smaak als de voedingsstoffen van de gerechten. Er zijn veel voorkomende soorten. Ze worden veel gebruikt in de Indiase, Pakistaanse en Nepalese keuken.

Kikkererwtenmeel is van nature glutenvrij, maar kan kruisbesmet worden door gluten omdat het op dezelfde plaats wordt geproduceerd als ingrediënten die het bevatten. Let daarom op de productverpakking (waarop ‘glutenvrij’ had moeten staan).

Wat zijn de eigenschappen?
Net als bonen of sojabonen zijn kikkererwten een peulvrucht, dus de meel is rijk aan plantaardige eiwitten. Het is dus een optie om deze voedingsstof aan de recepten toe te voegen.

Kikkererwten bevatten veel vezels die helpen bij de darmfunctie en bij het verminderen van de opname van vetten of suikers. Bovendien zijn vitamines (zoals B1 en B6) en mineralen (ijzer, fosfor en zink) aanwezig in deze kleine delicatesse.

Kikkererwtenmeel wordt beschouwd als een gezonde bron van koolhydraten, omdat het niet snel de bloedglucose verhoogt en voedingsstoffen verzamelt die het lichaam begunstigen – in tegenstelling tot witte tarwebloem, dat de tot de groep van lege calorieën hoort.

Welke voordelen biedt kikkererwtenmeel?

Omdat het erg voedzaam is, heeft kikkererwtenmeel voordelen voor de gezondheid. De regelmatige consumptie ervan maakt deel uit van een gezond en uitgebalanceerd dieet. Daarom moeten zelfs degenen die geen glutenbeperking hebben, het in hun dieet opnemen.

Bekijk hier de voordelen van kikkererwtenmeel

Gewichtsverlies
Kikkererwtenmeel kan op veel manieren helpen gewicht te verliezen. Kikkererwtenmeel bevat vezels en eiwitten en zorgen daarmee voor een langdurig verzadiging, waardoor je minder eet. Bovendien vermindert het de opname van vet en suiker.

Preventie van hoge cholesterol en diabetes
Kikkererwtenmeelvezels vormen een gel in de darm en, zoals gezegd, verminderen het de opname van cholesterol en suiker. Op deze manier helpt het ingrediënt bij het behandelen en voorkomen van hoge cholesterol en diabetes.

Helpt bij ziektepreventie
We weten dat obesitas en hoog cholesterol risicofactoren zijn voor bijvoorbeeld diabetes en hypertensie. Omdat kikkererwtenmeel helpt bij de behandeling van deze aandoeningen, voorkomt het ook mogelijke complicaties. Bovendien is ijzer een bondgenoot bij het voorkomen van bloedarmoede (en calcium voorkomt osteoporose).

Kikkererwtenmeel is een goede keuze om tarwebloem te vervangen in verschillende recepten, van hartige tot zoete gerechten. Het is van nature glutenvrij en zeer voedzaam en is uitstekend voor mensen met een dieetbeperking tot dit eiwit.