Het alkalische dieet probeert de lichaamseigen PH-waarde in evenwicht te brengen door een soort van zuur-base detox. De zuurgraad beïnvloedt de oxygenatie en voeding van cellen, die sommige functies van het lichaam kunnen schaden.

Verteerd voedsel laat afval achter dat kan worden geclassificeerd als zuur, alkalisch of neutraal. Het alkalische dieet predikt dat alkalische restanten het lichaam beschermen, terwijl zuren interfereren in het functioneren van het lichaam, waardoor het kwetsbaarder wordt.

Het alkalische dieet is echter niet beperkend. Het zoekt evenwicht tussen voedsel en suggereert de inname van 60% alkalische en 40% zuren. De bedoeling is juist om een evenwichtig en gezond dieet te hanteren.

Wat zijn de voor- en nadelen van dit dieet?
Zoals elk dieet zijn er voordelen en nadelen. In het alkalische dieet is een van de belangrijkste positieve punten het stimuleren van het opnieuw vormgeven van diëten, omdat het voedingsmiddelen uit verschillende groepen omvat en groente, fruit, en hele producten begunstigt.

Door het lichaam in balans te houden, kan he ziekten voorkomen en het lichaam sterker maken.

Het alkalische dieet vermindert ook het vasthouden van vocht en ontmoedigt het gebruik van geïndustrialiseerde producten. Dit verhoogt de goede gezondheid van het lichaam, die vrij zal zijn van de negatieve stoffen die aanwezig zijn in sommige voedingsmiddelen.

Aan de andere kant voldoet dit type dieet mogelijk niet aan alle voedingsbehoeften, omdat elk mens anders is. Bij het onthouden van bepaalde voedingsmiddelen en het toevoegen van anderen, kan er juist een tegenovergesteld effect ontstaan.

Wat zijn alkalische voedingsmiddelen?
Het alkalisch dieet benadrukt de balans in voedselinname. Daarom is het essentieel om het menu te variëren zonder zuren uit te sluiten. Hier zijn enkele alkalische opties die je dagelijks kunt gebruiken: mineraalzout, komkommer, peterselie , zeewier, gember, witte bonen, uien, tomaat, sla, broccoli, bieten, radijs, kool, oregano, sojabonen, kool, avocado, linzen, aubergine, erwten, olijfolie en wortel.

Hoe begin je met een alkalisch dieet?
Voor wie geïnteresseerd is in een alkalisch dieet en zich afvraagt hoe te beginnen, is het belangrijk om te onthouden dat er geen dieet kan worden gevolgd zonder de begeleiding van een professional, omdat alleen een deskundige een geschikt dieet kan aanbevelen en je behoeften kan identificeren!

Vorig artikelBloemkoolrijst
Volgend artikelVegan ketchup