Bloemkool is die veelzijdige en lekkere groente dat de basis kan vormen voor verschillende low carb-recepten. Dat komt omdat het een zachte smaak en een zachte textuur heeft die de bloem kan vervangen in recepten, zoals lasagne, pizza, pasta en zelfs rijst.

Als je een dieet volgt dat beperkt is in koolhydraten, is het consumeren van traditionele of witte rijst misschien niet het beste idee. Vervang deze door bloemkoolrijst.

Lekker en erg vergelijkbaar qua textuur, om het voor te bereiden, kun je de mixer of blender gebruiken om de groente te vermalen en deze te laten lijken op rijst. Je kunt de ingrediënten en smaakmakers naar je wens toevoegen.

Voeg ook verse kruiden toe om smaak aan het recept te geven. Bloemkoolrijst, kan dienen als vervanger voor gewone rijst of gewoon worden geconsumeerd als groente of zelfs als een salade.

Ingrediënten
• 1 bloemkool gewassen en in kleinere roosjes gesneden (gebruik alleen de bloemen voor een wittere “rijst”)
• 1 eetlepel kokosvet
• 1 teentje knoflook (geplet)
• 2 theelepels Kurkuma poeder
• zout en peper naar smaak

Bereidingswijze
Plaats de bloemkool in de keukenmachine en verwerk het tot rijstkorrels. Of gebruik een mes om deze in kleine stukjes te hakken. Verhit de kokosvet en knoflook in een pan en bak de knoflook licht. Voeg kurkuma poeder toe en roer goed. Voeg de gemalen bloemkool toe en laat deze gaar koken. Breng op smaak met zout en peper en serveer deze.

Vorig artikelKun je een stressloos leven leiden?
Volgend artikelWat is een Alkalisch dieet?