Lekker sappig en met een zeer zoet aroma, met kleuren variërend van geel tot paars, vijgen zijn een smakelijke vrucht waar het hele jaar door van kan worden genoten, en heeft een hele reeks verschillende gezondheidsvoordelen. Verse vijgen zijn bronnen van flavonoïden en antioxidanten, zoals caroteen, luteïne, tannine, chlorogeenzuur en vele andere. De vrucht kan nog steeds worden herkend als een bron van B-complex vitamines, zoals niacine, pyridoxine, folaten en pantotheenzuur, wat bijdraagt aan het metabolisme van vetten, eiwitten en koolhydraten. Het is één van de oudste voedingsmiddelen die door de mens zijn verbouwd, eerst in Azië, daarna in andere continenten zoals Amerika. De voordelen van vijgen voor de gezondheid zijn divers, omdat het een grote hoeveelheid essentiële voedingsstoffen bevat voor de algemene gezondheid van het lichaam.

Hieronder vind je meer gezondheidsvoordelen van deze zeer bijzondere vrucht.

1. Gezond voor de huid
Het gehalte aan vitamine C- en B-complex in de vijg geeft een oxiderende factor die het uiterlijk van je huid verbetert, inclusief het voorkomen van ontstekingen zoals acne. Je kunt ook exfolianten op de markt vinden die vijgen in hun samenstelling hebben en erg goed zijn voor je huid.

2. Krachtbron
Droog geconsumeerd zijn ze een uitstekende bron van geconcentreerde energie. Verse vijgen bevatten ongeveer 74 calorieën per 100 gram, terwijl droge vijgen per 100 gram 250 calorieën bevatten. Hiermee wordt het gevoel van verzadiging nog groter en is je honger veel minder.

3. Voorkomt constipatie
In elke portie van drie vijgen zit 5 gram vezels. Deze hoge concentratie helpt bij het bevorderen van een gezonde en regelmatige darmfunctie, naast het voorkomen van constipatie. Vezels werken om massa aan de stoelgang toe te voegen, dus het voorkomt niet alleen constipatie, maar elimineert ook diarree en ongezonde of onregelmatige stoelgang.

4. Versterkt botten
Vijgen zijn rijk aan calcium, één van de belangrijkste componenten voor sterke botten. Ze zijn ook rijk aan fosfor, wat botvorming en herstel bevordert als er schade of afbraak in de botten is.

5. Helpt om gewicht te verliezen
Zoals elk vezelrijk fruit, bestrijden vijgen ook obstipatie, omdat ze de darmen helpen reguleren. Bovendien geeft deze voedingsstof verzadiging en vermijdt zo eetbuien, en draagt daardoor bij aan het afslankproces.

6. Darmgezondheid
Vijgen zijn rijk aan oplosbare vezels, pectine genaamd, en stimuleren zo de normale werking van je darmen. De vezels in de vrucht kunnen je lichaam schoner houden door het licht laxerende effect, omdat er regelmatig gifstoffen worden verwijderd.

Vijgen worden meestal gegeten wanneer ze gedroogd zijn, maar verse vijgen zijn ook gemakkelijk te eten en combineren goed met vele andere smaken en voedingsmiddelen.