Bekend om het voltooien van een gezond dieet en het voeden van ons lichaam, verdienen sommige zaden speciale aandacht als integraal onderdeel van onze dagelijkse maaltijden. Klein van formaat, maar gigantisch in termen van hun kracht en voordelen, deze opmerkelijke voedingsmiddelen zijn een ingrediënt geworden dat verantwoordelijk is voor het stimuleren van het dieet en zelfs voor een natuurlijk gewichtsverlies! Ontdek de beste zaden om aan je dieet toe te voegen!

Veelzijdig, lekker en gezond, bijvoorbeeld lijnzaad en chiazaad, zijn voedingsmiddelen die helpen het voedingskader dat nodig is voor ons welzijn te completeren en de functies van ons lichaam in evenwicht te brengen. Deze voedingsmiddelen zijn rijk aan Omega 3, voedingsvezels, vitamines en mineralen en kunnen deel uitmaken van zoete of hartige bereidingen, waardoor het gerecht rijker wordt aan deze stoffen. Volgens voedingsdeskundigen hebben zaden, naast elementaire voedingsfuncties, nog andere voordelen voor onze gezondheid:

1. Pompoenpitten
Knapperig en met een zoete smaak zijn pompoenpitten geweldig om te gebruiken als topping of snack. Deze zaden zijn rijk aan magnesium en kalium, twee van de micronutriënten die het meest de gezondheid van het hart ten goede komen, en ook omdat ze de bloedstroom helpen reguleren.

2. Sesamzaad
Bron van voedingsvezels, sesamzaad helpt de darm gezond te maken en helpt bij het verlagen van het cholesterolgehalte. Het is een belangrijke bron van calcium en is zeer interessant voor het bevorderen van een goede bot- en tandgezondheid. Sesamzaad kan worden toegevoegd aan salades of pastabereiding.

3. Zonnebloempitten
Omdat ze rijk zijn aan goede vetten, enkelvoudig onverzadigden en meervoudig onverzadigden, helpen zonnebloempitten de cardiovasculaire gezondheid te beschermen door het totale cholesterolgehalte te reguleren, de goede cholesterol te verhogen en de slechte cholesterol te verlagen, en het triglyceridengehalte te verlagen.

4. Chia-zaden
Het chiazaad heeft eigenschappen die vergelijkbaar zijn met lijnzaad. Beide kunnen de risico’s van diabetes en de effecten van hart beschadigende vrije radicalen helpen verminderen. De ideale hoeveelheid en eetlepel per dag, ongeveer 10 gram, die aan ander voedsel kan worden toegevoegd.

5. Lijnzaad
Het grote succes van lijnzaad is dat het het zaad is met de meeste Omega 3. Daarom wordt het beschouwd als een functioneel en antioxidant voedingsmiddel. Om te profiteren van het effect van lijnzaadvezels is het noodzakelijk om erop te kauwen, aangezien het menselijk lichaam dat niet kan verteren de cape van het zaad of consumeer het in de vorm van bloem.

Foto: Maddi Bazzocco
Vorig artikel5 dingen die gebeuren als je niet genoeg slaapt
Volgend artikelWaarom vijgen niet alleen lekker zijn maar ook gezond