Een slecht geslapen nachtje kan je gezondheid schaden, je prestaties op het werk verminderen en zelfs je gewichtsverlies beïnvloeden. Veel mensen zeggen dat de oplossing voor alle problemen een goede nachtrust is. Slapen lost helaas niet alle gecompliceerde situaties in ons leven op, maar het heeft zeker een positieve invloed op onze gezondheid. Dus goed slapen is het beste medicijn.

Maar wat zijn tenslotte de problemen die worden veroorzaakt door slapeloze nachten?

1. Verhoogt de kans van ziekte
Zonder nachtrust geeft het lichaam minder interleukines af, stoffen die werken tegen virussen en bacteriën. Het kan ook depressie, hartaandoeningen, beroertes en, volgens het Amerikaanse National Cancer Institute, sommige soorten tumoren veroorzaken.

2. Verlagen van het metabolisme
Naast het in evenwicht houden van de slaap, is melatonine een krachtige regulator van de werking van insuline en regelt het alle punten van de energiebalans van het lichaam. Het reguleert de voedselopname, de toevoer van voedingsstoffen en vooral het energieverbruik. Dit helpt niet alleen het gewicht te verminderen, maar voorkomt ook dat het toeneemt naarmate je ouder wordt.

3. Verlaagt het immuunsysteem
Het afweersysteem van ons lichaam is nauw verbonden met de slaapcyclus, en hoewel het slecht is voor één nacht, is het al mogelijk om de gevolgen te voelen. Veel studies hebben aangetoond dat slaapgebrek zelfs voor een dag onze afweercellen (T-cellen) en natuurlijke killers (NK) doet vallen.

4. Controleert de eetlust
Ons organisme is georganiseerd in circadiane cycli (Latijns woord dat “ongeveer een dag” betekent), dat wil zeggen dat de hormonen allemaal gedurende 24 uur van de dag in verschillende hoeveelheden worden gereguleerd. Als we weinig slapen, is er een verandering in die volgorde, inclusief ghreline en leptine, de hormonen die verband houden met verzadiging.

5. Schade van uiterlijk
Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat mensen die minder slapen, als minder aantrekkelijk worden beschouwd. En het zijn niet alleen de donkere kringen die de schuld geven … er is ook de hormonale factor. Weinig slaap of slaap van slechte kwaliteit houdt verband met een vermindering van de productie van groeihormoon GH, wat essentieel is voor cel vernieuwing, het voorkomen van vroegtijdige huidveroudering en de ophoping van vetweefsel.
Bovendien veroorzaakt de afgifte van cortisol als gevolg van een kortere slaaptijd een snellere achteruitgang van collageen. Dus het verhaal over schoonheidsslaap gaat echt op.

Kortom…
De ideale slaaptijd verschilt van persoon tot persoon. Het is gebruikelijk om te accepteren dat het perfecte aantal uren ervoor zorgt dat het individu de volgende dag goed wakker wordt. Degenen die zich goed voelen met minder dan zeven uur per dag worden korte slapers genoemd, terwijl langslapers degenen zijn die meer dan 8 uur rust nodig hebben. Voor een groot deel van de bevolking is de aanbeveling echter dat de slaaptijd tussen de 7 en 8 uur moet zijn.

Foto: Kinga Cichewicz
Vorig artikel5 manieren om het haar glanzend te houden
Volgend artikelHeerlijke zaadjes die de gezondheid van het hart bevordert