Je hebt waarschijnlijk gehoord van mensen die besluiten om een vegetarisch dieet te volgen, waardoor de consumptie van vlees en dierlijke eiwitten wordt verminderd. Veel van deze mensen zoeken een gezonder leven, een betere levensstijl.

Er zijn veel redenen voor je om een dieet te zoeken met een lagere vleesconsumptie. Hieronder de belangrijkste redenen om een vegetarisch dieet te volgen.

Wat is vegetarisme en welke soorten zijn er?
Binnen de groep vegetariërs zijn er enkele soorten dieet met beperkingen van verschillende soorten voedsel. Er zijn ovo lacto vegetarians, dit zijn mensen die geen enkel soort vlees consumeren, of het nu rundvlees, kip, varkensvlees of vis is, maar die consumptie van voedsel zoals melk, eieren, yoghurt, en onder andere kaas houden.

Een andere groep vegetariërs, lactovegetariërs genoemd, consumeert ook geen vlees, eieren, maar melk en zijn derivaten worden nog steeds in de voeding aanwezig. Vegetariërs, ten slotte, zijn degenen die geen enkele vorm van voedsel van dierlijke oorsprong consumeren (ook geen vlees, eieren en zuivelproducten).

Waarom een vegetariër zijn?
Onderzoeken naar de eetgewoonten van de hedendaagse maatschappij en de invloed van deze gewoonten op de gezondheid van mensen zijn de laatste jaren aanzienlijk toegenomen.

De indexen met betrekking tot overgewicht, obesitas en de expressieve toename van veel ziekten zoals diabetes, kanker en hart- en vaatziekten hebben bijgedragen aan het zoeken naar wetenschappelijk onderbouwde gezonde alternatieven.

Sommige van deze onderzoeken tonen aan dat een dieet, rijk aan minerale, plantaardige voedingsmiddelen, kan bijdragen aan de verbetering van de fysieke en mentale gezondheid. Verschillende overheidsinstellingen adviseren ook een dieet met een hogere consumptie van voedingsmiddelen zoals fruit, groenten en granen voor een gezonder leven.

Een studie heeft aangetoond dat een vegetarisch dieet de risico’s van chronische degeneratieve ziekten zoals hypertensie, diabetes, sommige vormen van kanker zoals colon-, borst-, prostaat- en maagkanker, onder andere, kan verminderen.

Hieronder zijn enkele redenen waarom je vegetariër wilt zijn:
1. Helpt het ideale gewicht te behouden
De percentages van overgewicht en obesitas nemen alleen maar toe in de moderne samenleving, en een van de oorzaken van dit feit is de kwaliteit van het huidige dieet. Het traditionele dieet van veel mensen is gebaseerd op voedingsmiddelen die rijk zijn aan eenvoudige koolhydraten en die ook veel verzadigde vetten bevatten.
Een vegetarisch dieet is gebaseerd op voedingsmiddelen die grotere hoeveelheden vezels bevatten en minder vet bevatten, waardoor het gewicht wordt behouden en het lichaamsvet wordt verminderd. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat niet elk vegetarisch dieet helpt om het gewicht te verminderen, omdat gewichtstoename gerelateerd is aan verschillende factoren.

2. Verhoogt de levensverwachting
Verschillende studies hebben aangetoond dat een vegetarisch dieet de levensverwachting kan verlengen en de gezondheid kan verhogen. Mensen die meer voedsel eten dat rijk is aan verzadigde vetten lopen een hoger risico om ziekten te ontwikkelen. Dit gebeurt omdat voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong hoge niveaus van verzadigde vetten bevatten en deze kunnen de toename van slechte cholesterolwaarden en verstopping van de slagaders veroorzaken, de werking van het immuunsysteem verstoren en ook het risico op het ontwikkelen van talrijke cardiovasculaire aandoeningen verhogen.

3. Verbetert darmgezondheid
Vegetarisch eten is rijk aan fruit, groenten, peulvruchten en voedingsmiddelen geproduceerd met granen. Al deze voedingsmiddelen hebben een hoog vezelgehalte dat helpt bij het reinigen van de darmen, waardoor de opname van voedingsstoffen wordt verbeterd. Vezels zijn essentieel om de ophoping van giftig afval in het lichaam te voorkomen en kunnen na verloop van tijd verschillende problemen veroorzaken.

Een andere reden waarom een vegetarisch levensstijl goed is, is dat voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong meestal langer nodig hebben om verteerd te worden, waardoor er meer afval ontstaat. Studies hebben aangetoond dat een vegetarisch dieet het darmkanaal verbetert en tal van gezondheidsproblemen voorkomt.

4. Vermindert het risico op hart- en vaatziekten
Overmatige consumptie van voedingsmiddelen rijk aan verzadigde vetten is een belangrijke oorzaak van de ontwikkeling van ziekten zoals atherosclerose, hartaanval, beroerte, en vele andere. Verzadigde vetten bevorderen een toename van de hoeveelheid slechte cholesterol (LDL) en stimuleren de ophoping van vetplaques in de bloedvaten, waardoor de bloeddruk stijgt door verstopping van deze bloedvaten. Een vegetarisch dieet bevat daarom een laag percentage van verzadigde vetten en daarmee is er een lager risico op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten.

5. Lager risico om diabetes te ontwikkelen
Verschillende studies hebben betrekking op een vegetarisch dieet om het risico op het ontwikkelen van diabetes te verlagen. Veel onderzoek toont aan dat er een verband bestaat tussen verhoogde vleesconsumptie en verhoogde ziekte.

Aangenomen wordt dat de hogere vezelconsumptie via het vegetarische dieet een van de hoofdverantwoordelijk is voor de verlaging van de index, omdat de vezels een betere controle van de bloedglucose in de bloedstroom bevorderen en daarom is er meer controle over de afgifte van het hormoon insuline.

6. Draag bij aan het behoud van natuurlijke hulpbronnen
De diervoederindustrie en de veehouderij gebruiken een enorme hoeveelheid natuurlijke hulpbronnen die zouden kunnen worden verminderd als de consumptie van vlees door de maatschappij lager zou zijn. Het gebruik van fossiele brandstof is enorm voor het fokken van vogels, ossen, varkens en vele andere dieren.

Daarnaast maakt het fokken van dieren ook gebruik van een enorme hoeveelheid land die gebruikt zou kunnen worden voor de landbouw, door te helpen bij de grotere productie van voedsel zoals granen en peulvruchten. Een ander probleem is dat veel bossen worden vernietigd en ontbost, zodat de vraag naar vlees kan worden opgevangen door de consumentenmarkt, met als gevolg een enorm milieuprobleem.

De consumptie van water en energie voor het fokken van dieren is ook een ander groot probleem. Naar schatting wordt 3 tot 15 keer meer water gebruikt voor de productie van dierlijke eiwitten dan voor de productie van plantaardige eiwitten. Daarom zouden al deze middelen beter kunnen worden gebruikt als er minder vlees zou worden geconsumeerd.

7. Help de dieren
Heb je niet door waarom vegetarisch zijn? Want dit kan een van de goede redenen zijn. Helaas zijn veel mensen niet op de hoogte van de feitelijke omstandigheden waaronder veel dieren op boerderijen worden behandeld. In moderne industrieën ontvangen deze dieren vaak injecties van hormonen en stimulerende middelen, zodat ze sneller kunnen groeien.

Bovendien sterven tijdens het opsluiten en transport veel dieren van honger, dorst en hitte. Het ruimen gebeurt meestal ook op een wrede en gewelddadige manier en veroorzaakt enorme stress bij dieren. Vegetariër zijn kan daarom een manier zijn om deze mishandeling te verminderen en de vraag naar dit soort voedsel te verminderen.

Tips om vegetarisch te zijn
Het hebben van een vegetarisch dieet vereist planning en ook discipline. Dus je bijna kunt volgen een nieuwe voeding is belangrijk om te weten welke voedingsmiddelen moet worden verwijderd en die moet worden ingevoerd, zodat je voldoende inname van alle voedingsstoffen om een gezonder leven te handhaven.
Het is belangrijk om te onthouden dat elke verandering in het dieet altijd moet worden begeleid door een voedingsdeskundige. Nu je al weet waarom je vegetariër bent of wilt worden, volgen hier enkele tips voor het volgen van een vegetarisch dieet:

Zorg voor voldoende eiwitinname

Dit is zeker de eerste zorg van mensen die een vegetarisch dieet willen volgen, omdat door het vlees uit het dieet te verwijderen, er minder eiwit wordt verbruikt. Er zijn verschillende bronnen van plantaardige eiwitten die ook kunnen worden ingebracht en aan voedsel kunnen worden toegevoegd.

Beoordeel eerst of je de voedselconsumptie zoals eieren en zuivelproducten zult handhaven. Voeg vervolgens voedingsmiddelen toe die rijk zijn aan plantaardige eiwitten, zoals sojaderivaten zoals getextureerde soja-eiwitten, quinoa, tofu, bonen, erwten, zilvervliesrijst, linzen en vele anderen.

Vermijd het eten van voedingsmiddelen die rijk zijn aan eenvoudige koolhydraten door vlees van voedsel te verminderen of te verwijderen, verhogen veel mensen de hoeveelheid koolhydraatvoedsel dat meestal rijk is aan suikers en eenvoudige koolhydraten. Deze voedingsmiddelen kunnen de bloedsuikerspiegel verhogen en een grotere ophoping van vet in het lichaam veroorzaken.

Kies voor volle granen, bruine rijst, voeg fruit en groenten toe die rijk zijn aan vezels. Vermijd snoep, frisdrank, gebak, ijs en alle geïndustrialiseerde producten met veel suiker.