Specerijen en kruiden zijn van fundamenteel belang in de gastronomie: naast het verbeteren van de smaak en geur van voedsel, zijn sommigen ervan echte natuurlijke remedies die de gezondheid alleen maar bevorderen.

Bekijk deze 10 “power kruiden” die niet mogen ontbreken in je dagelijks leven.

1. Knoflook
Ken je die geur van knoflook die je handen en je mond doordringt? Juist dit zijn de belangrijkste kenmerken van deze smaakmaker. De geur van knoflook bestaat uit zwavelhoudende verbindingen en is goed voor de behandeling van verkoudheid, long- en spijsverteringsinfecties.

2. Cayennepeper
Cayennepeper heeft stoffen zoals capsaïcine en piperine; dit kruid is erg rijk aan Vitamine A, E en C, foliumzuur, zink en kalium. Het heeft sterke antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen en beschermt de cellulair DNA. Het bevat ook bioflavonoïden, plantenpigmenten die kanker voorkomen. Cayennepeper versnelt ook het metabolisme, helpt de vetverbranding te versnellen en verbetert de bloedsomloop om toxines uit het lichaam te elimineren.

3. Kurkuma
De belangrijkste eigenschappen van kurkuma zijn de ontstekingsremmende, antioxiderende, antibacteriële en spijsverteringswerking. Kurkuma is voor de behandeling van spijsverteringsproblemen zoals gebrek aan eetlust, maag-indigestie of zuurgraad, lever- en galblaasproblemen, artritis, reuma, eczeem, astma en psoriasis. Daarnaast kan kurkuma worden gebruikt om het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen, de stolselvorming te remmen en de symptomen van premenstruele spanning te verlichten.

4. Oregano
Oregano heeft eigenschappen die de productie van het lichaamseigen enzymen stimuleren dat verantwoordelijk is voor de vertering van koolhydraten. Bovendien werkt het als een antioxidant, ontstekingsremmer, antibacterieel, licht diureticum en digestief tonicum. Naast het gebruik als smaakmaker, kun je ook genieten van oregano thee.

5. Tijm
Tijm wordt beschouwd als een natuurlijk antibioticum. Tijm helpt ook bij de spijsvertering, spierontspanning, kalmeert het zenuwstelsel en draagt zelfs bij aan stress en depressie. Het is antioxidant, antiseptisch en diuretisch. Voor de huid helpt het om acne te elimineren en de vlekken te verlichten.

6. Gember
Gember produceert een stof genaamd gingerol, begiftigd met antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen die het lichaam beschermen tegen bacteriën en schimmels. Gingerol is verantwoordelijk voor de pittige smaak van gember. Gember helpt de spijsvertering te verbeteren, toxines uit het lichaam te verwijderen en fungeert bovendien als een thermogene stof. Dit betekent dat het eigenschappen heeft die de werking van het metabolisme verhogen en helpen bij het verbranden van vet.

7. Koriander
Veel gebruikt bij visgerechten; koriander bevat de flavonoïden (antioxidanten) linalool, pineen en terpino, die helpen bij de spijsvertering en bactericide en fungicide eigenschappen hebben. Het korianderzaad is rijk aan vitamine C, B en calcium.

8. Basilicum
Basilicum is een antioxidant die helpt bij de spijsvertering, verlicht krampen (en PMS) en vermindert gasvorming. Het helpt ook bij spierpijn, omdat het rijk is aan eugenol.

9. Kaneel
Kaneel is een thermogeen voedsel. Het verhoogt het metabolisme en helpt bij het afvallen. Bovendien wordt het gebruikt om misselijkheid, braken en spijsverteringsproblemen te behandelen. Kaneelolie bevat eugenol, een stof die een milde kalmerende werking heeft en de spieren helpt ontspannen.

10. Rozemarijn
Rozemarijn is rijk aan antioxidanten zoals rosmarinezuur, cafeïnezuur, carnosinezuur, betulinezuur en carnosol. Deze stoffen hebben ontstekingsremmende eigenschappen en zijn essentieel voor het neutraliseren van vrije radicalen, het voorkomen van schade aan het lichaam, voortijdige veroudering van de huid en de groei van kankercellen.