Lopen, rennen, fietsen, naar de sportschool gaan en de trap nemen in plaats van de lift, zijn activiteiten die essentieel zijn voor het bevorderen van gezondheid en een lang leven.

Actief blijven levert tal van voordelen op, waarvan de meest zichtbare zijn voor de preventie (en genezing) van verschillende ziekten, gewichtsverlies, verhoogd fysiek uithoudingsvermogen, zelfrespect, stressvermindering, versterking van de spieren en het vermijden van gewrichtspijn. Helaas is regelmatige lichaamsbeweging nog geen realiteit voor veel mensen.

Bewegen maakt je gelukkig
Door jouw lichaam te bewegen, begint het centrale zenuwstelsel aanzienlijke hoeveelheden chemicaliën te produceren, neurotransmitters genaamd. Serotonine, dopamine, noradrenaline, die aangename sensaties produceren zoals ontspanning, goed humeur en voldoening, zijn er enkele van. Deze effecten beginnen onmiddellijk bij het begin van fysieke activiteit en duren vele uren. Daarom verbetert de slaap ook aanzienlijk als je je lichaam regelmatig traint. Volgens onderzoek, vecht de serotonine die geproduceerd wordt tijdens elke fysieke training, tegen ernstige psychische ziekten, zoals depressie en angststoornissen.

Een andere factor die bijdraagt is de verbetering van de esthetiek en de daaruit voortvloeiende verhoging van het zelfrespect. Kijk in de spiegel en zie de verbetering van de nieuwe lichaamsafmetingen en spierversterking. Naast meer wendbaarheid en fysiek uithoudingsvermogen, een positiever zelfbeeld en een bijdrage om de persoon zich mooier, waardevoller en dankbaarder voor het leven te laten voelen.

Beweging is goed voor de gewrichten
Eén van de belangrijkste problemen veroorzaakt door de sedentaire levensstijl zijn pijn in het hele lichaam, als gevolg van een geleidelijke slijtage van gewrichten en kraakbeen. Voeg hier het natuurlijke verlies van natuurlijke massa en flexibiliteit aan toe. Eén van de meest voorkomende symptomen van gebrek aan lichaamsbeweging, gedurende het hele leven, zijn pijn in de wervelkolom, die volgens artsen al 80% van de bevolking treft. In feite leggen de experts uit: hoe meer lichaamsbeweging, hoe minder pijn de persoon na verloop van tijd zal voelen. Bovendien zijn veel aerobic-oefeningen die als mild worden beschouwd, zoals wandelen en zwemmen, voldoende om het probleem te verhelpen of te verlichten. De belangrijkste verlichting van pijn is te danken aan endorfines, een andere neurotransmitter die door de hersenen wordt vrijgegeven zodra een activiteit begint. Door emotie en de perceptie van pijn te reguleren, wordt het een “natuurlijke verdoving” genoemd. Het effect kan tot 72 uur na het einde van de beweging duren.

Daarom zijn er een paar gevallen die we horen over de genezing van reumatische aandoeningen, zoals fibromyalgie en artrose, naast problemen met de wervelkolom, door het beoefenen van fysieke activiteiten. Het is vaak mogelijk om zelfs ernstige medische interventies zoals operaties en langdurig gebruik van medicijnen uit te sluiten. Een ander belangrijk punt is dat er een garantie is voor het goed functioneren van de organen. Het is geen toeval dat de sport direct werkt bij het voorkomen van een reeks ziekten, vooral wanneer het gepaard gaat met een uitgebalanceerd dieet en gezonde gewoonten, zoals het vermijden van alcoholgebruik en roken.

Kijk wat fysieke activiteiten voor je lichaam doen:

  • verlaagt glucose, cholesterol, bloeddruk en lichaamsvet;
  • versterkt het immuunsysteem;
  • verbetert de fysieke prestaties, energie en stemming;
  • voorkomt hart- en vaatziekten, diabetes, blauwe plekken, verschillende soorten kanker, depressie en Alzheimer;
  • verhoogt de stofwisseling;
  • bij vrouwen verlicht het de symptomen van de menopauze, voorkomt complicaties bij de
  • bevalling en verlicht pijn veroorzaakt door endometriose.

De ideale fysieke activiteit voor jou
Aanbevolen wordt om gezondheid te verbeteren door ten minste 30 minuten te bewegen, vijf keer per week. Om echter lichaamsbeweging niet als een permanente gezonde gewoonte te ontmoedigen en te integreren, moet je iets ontdekken dat je motiveert en inspireert, terwijl je je tijd besteedt aan een activiteit die ook een moment van ontspanning wordt. Als je nog niet de ideale oefening hebt gevonden, onderzoek, test en denk je na over activiteiten die je voor plezier doen. Het is ook belangrijk om te begrijpen hoe jouw persoonlijkheid past in de verschillende soorten oefeningen – individueel of collectief, op het land of in het water – en hoe je “biologische klok” werkt.

Wat echter ook belangrijk is, is om rekening te houden met het feit dat om de hierboven beschreven voordelen te garanderen, het niet noodzakelijk is om zware activiteiten te doen, die veel tijd en complexe uitrusting vereisen, noch de grenzen van het lichaam zelf overschrijden, die hoofdzakelijk met de leeftijd variëren.

Er zijn veel leuke activiteiten die kunnen worden opgenomen in de routine en die de kwaliteit van leven garanderen, zoals voetballen met vrienden, wandelen naar de supermarkt, wandelen met de hond, tuinieren, dansen etc.

- Advertisement -