Het snelle tempo van het dagelijks leven laat sporen achter op ons haar, zoals gebrek aan dichtheid of zelfs uitval. Dit haarverlies als gevolg van de moderne levensstijl staat bekend als reactie haarverlies. Het is tijdelijk en beperkt en daarom omkeerbaar. Het is daarom belangrijk om onmiddellijk te handelen, de slechte gewoonten die haarverlies veroorzaken te begrijpen en specifieke en geschikte behandelingsproducten te gaan gebruiken.

Eenvoudig dagelijkse gebaren zoals borstelen of drogen kunnen het haar verzwakken, maar dat niet alleen. Een hectische levensstijl en een onevenwichtig dieet zijn ook slechte gewoonten die haarverlies veroorzaken.

Zie hieronder 5 tips om haarverlies te voorkomen:

1. Eet gezond
Een uitgebalanceerd dieet is synoniem met gezond haar. Wanneer de ferritinespiegels (opgeslagen vorm van ijzer in het lichaam) laag zijn, kan dit de oorzaak zijn van haarverlies bij vrouwen. Ferritine is overvloedig aanwezig in rood vlees en is essentieel voor het lichaam om haarceleiwit te produceren.

Gunstig zijn ook peulvruchten (bonen, linzen, kikkererwten), oliehoudende zaden (walnoten, amandelen e.a.), gedroogd fruit (rozijnen, pruimen, gedroogde vijgen) en donkergroene bladgroenten (broccoli, spinazie, boerenkool), eierdooier, verrijkte granen en hele voedingsmiddelen; zij hebben ook dit ijzermolecuul.

2. Zeg vaarwel tegen stress!
Haar is erg gevoelig voor eventuele veranderingen in het lichaam en dit wordt onmiddellijk zichtbaar. Wat de biologische verstoring ook is, het haar manifesteert het door verlies van dichtheid of verhoogde uitval. Stress beïnvloedt het immuunsysteem, wat tot uiting komt in de staat van het haar. Specialisten noemen het de Telogen-fase (herfst), waar het haar uitvalt en de wortels twee tot vier maanden in rust blijven.

3. Aandacht voor temperaturen!
Warmte beïnvloedt het haar; het begint allemaal met de temperatuur waarbij je het wast en eindigt met de warmte die je gebruikt om het te drogen (niet meer dan 180 graden en gebruik de droger alleen nadat het bijna half natuurlijk is opgedroogd).

Een milde temperatuur is voldoende om de poriën te openen en verwijdert tijdens het wassen alle onzuiverheden. Bij het verwijderen van de shampoo moet het water kouder zijn voor het omgekeerde proces: sluit de poriën en maak het haar helderder. Tip: Als het erg koud is, neem dan eerst een lichaamsdouche en was je haar apart.

4. Borstel geen nat haar
Haar wordt nog breekbaarder en elastischer als het nat is. Als je op dit moment een borstel gebruikt, zal deze breken. Gebruik in plaats daarvan je vingers of een kam met wijde tanden als je conditioner of masker in de douche aanbrengt. En als het bijna droog is, kam het dan. Doe dit vanaf de uiteinden, dan vanaf het midden naar de uiteinden en dan naar de bovenkant.

5. Vlecht hem niet zoveel!
Het zeer veel vlechten van het haar vallen de hoofdhuid aan en veroorzaken hoofdpijn! Als je je haar wilt vlechten, kies dan voor een paardenstaart of een lage chignon. En in het geval van hardlopen of sporten met veel beweging, maak een vlecht losser.

Vorig artikelHoe je een positieve mentale verandering kan ondergaan
Volgend artikelAppel cranberry salade