Wil je een positieve mentale verandering hebben? Optimistischer zijn en een meer bemoedigende kijk op het leven hebben, zal de manier waarop je het leven ervaart verbeteren.

Geluk is zeker één van de meest gewilde gevoelens van alle mensen. Iedereen heeft zich afgevraagd hoe gelukkig te zijn, toch? Of het nu in het persoonlijke of professionele leven is, we zijn constant bezig met activiteiten om ons plezier te vergroten en zo op de één of andere manier gelukkiger momenten te genereren.

Maar waarom worden we dan, zelfs met zoveel pogingen, geconfronteerd met voortdurend lijden zoals angst, woede of een ander probleem dat ons ongelukkig maakt?

Een eerste begrip dat we zouden moeten hebben, is misschien dat ‘gelukkig moeten zijn’ anders is dan ‘gelukkig zijn’. We zijn blij als er iets externs gebeurt en ons bevalt. Dit kan te maken hebben met het weer buiten (warm of koud), een compliment dat iemand ons geeft, een promotie die we op ons werk krijgen, een onverwachte financiële input die we verdienen. Dit geluk hangt echter alleen af van het uiterlijke, en wanneer iets ingaat tegen wat we leuk vinden, raken we gefrustreerd, verdrietig en denken we veel over negatieve dingen na.

Het bereiken van positieve mentale verandering is een fundamenteel iets, hoewel het soms moeilijk lijkt. We hebben de neiging om pessimistisch te zijn en hebben een volledig negatieve interne dialoog binnen in ons. Dit komt ons helemaal niet ten goede.

De onderstaande tips helpen je om aandachtig te zijn voor positieve mentale verandering. De gunstige gevolgen zal zich op verschillende gebieden van je leven manifesteren. Mis het dus niet!

1. Zorg voor je gezondheid
Zonder evenwichtige gezondheid is het complex om iets in ons leven te hebben zonder te worden geschaad. En we doen veel dingen die onze gezondheid in de loop van de tijd beïnvloeden: te veel of te weinig slapen, te veel of te weinig eten, niet sporten, een druk en stressvol leven leiden; en dat zijn slechts enkele punten!

2. Leer dankbaarheid te uiten
Wanneer heb je voor het laatst je dankbaarheid uitgesproken? Door vrienden te hebben, een leuke tijd met je gezin te hebben, plannen te maken of gewoon een goede gezondheid te genieten.

Als je dankbaarheid begint uit te drukken, kun je leren de kleine dingen om je heen te waarderen, maar je let er meestal niet op. Deze eerste stap zal je leiden tot een positieve mentale verandering.

Als je wilt, kun je een notitieboekje bij de hand hebben en elke dag opschrijven waar je dankbaar voor bent. Het kan één ding zijn, maar ook twee of drie, die je nodig hebt.

3. Maak positieve gedachten
Om onze klachten te veranderen, moeten we ook onze denkpatronen veranderen. Heb je geprobeerd elke negatieve gedachte die in je opkomt te vervangen door een positieve?

Wanneer je denkt: “Wat als het fout gaat?” vervang dit dan door “Wat als het goed gaat?”; of “Dat is slecht.” door “Wat kan ik daarin zien?” enzovoort.

Het denken, hoe ongezien ook met onze ogen, heeft een zeer grote kracht van energie die onze acties en onze emoties beïnvloedt. Daarom, als het negatief is, zullen we altijd verdrietig, boos zijn of destructieve patronen in ons leven genereren.
Probeer geleidelijk over te schakelen naar het positieve en zie de verbetering die het je zal brengen!

4. Begin met mediteren voor positieve mentale verandering
Meditatie is een activiteit die de afgelopen jaren door veel mensen is gebruikt. De voordelen die het kan bieden zijn er zoveel dat het, eenmaal begonnen, onvermijdelijk als een gewoonte is opgenomen.

Als je durft te mediteren, kun je je op het huidige moment concentreren. Dit zal jouw zorgen relativeren en alles duidelijker laten zien. Bovendien zul je weten hoe je je emoties en gedachten beter kunt beheersen. De gemoedsrust en het welzijn die deze oefening met zich meebrengt, leiden tot een positieve mentale verandering waardoor je het leven op een andere manier ervaart. Gevoeliger, voller en rustiger.

5. Accepteer voor een positieve mentale verandering dat er niets perfect is
Het verlangen naar perfectie, dat we meestal allemaal hebben, wordt gegeven door vergelijkingen en het verlangen om door anderen te worden herkend. Maar je weet toch al dat er niets perfect is, want perfectie is vrij relatief.

Als je deze verklaring gelooft en accepteert, zul je een positieve mentale verandering hebben. Omdat het streven naar perfectie onderdrukt, frustreert en benadrukt. Dit is niet goed voor je.

Foto: Bruce Mars
Vorig artikel5 tips om een scheiding te overwinnen en je leven opnieuw te beginnen!
Volgend artikelVoorkom haaruitval met deze 5 tips