Het is geen geheim dat mensen moe zijn, maar het is bijna onmogelijk om de oorzaak van vermoeidheid te achterhalen. Er zijn tientallen oorzaken en er kan elke reden zijn, dus er zijn veel redenen voor vermoeidheid, van slaapgebrek tot slechte voeding en lichaamsbeweging tot stress.

Voedsel levert een belangrijke bijdrage, maar het fundamentele probleem moet vaak op een dieper niveau worden aangepakt.

Hier zijn enkele snelle tips die je kunnen helpen jouw energieniveau te verhogen.

Suiker
Helaas eten we kunstmatige en/of ongezond voedsel  en hebben de vaak behoefte aan suiker die ons direct een vorm van energie geeft. Het is, echter één van de meest voorkomende oorzaken van vermoeidheid samen met vele andere gezondheidsproblemen. Het verstoort  je bloedsuikerspiegel waardoor je nog minder energie krijgt en waardoor je nog vaker moe bent.

Eetschema
Eet als alleen tussen 07:00 en 19:00. Eet zoveel mogelijk vroeg op de dag en uiterlijk tot maximaal 3 uur voor het slapen gaan.

Water
Uitdroging is één van de meest voorkomende oorzaken van vermoeidheid, en als je niet gehydrateerd bent, gebruikt jouw lichaam extra energie om het vocht vast te houden. Drink minstens 1,5 tot 2 kopjes water per uur met een maximum van twee tot drie liter water per dag.

Gezonde vetten
Vet is een van het meest energierijke voedsel. Met vetrijk voedsel (zalm, noten en avocado’s) kun je profiteren van de langzame afgifte van energie uit vet zonder het risico van een energiedip.

Eiwitten
Eiwitten is een uitstekende bron voor energie. Het is cruciaal om eiwitten  zo vroeg mogelijk op de dag te consumeren om je lichaam een boost te geven.

Koffie en thee
Koffie en thee zijn de basis is van een energiestimulerend dieet. Beide zijn geweldig en geven je over het algemeen niet de energieschommelingen die suiker wel doet. Let er wel dat je deze zonder suiker en room consumeert.

Vorig artikelCranberrysap
Volgend artikel‘Studie geneeskunde moet veel meer focussen op ouderen met vergrijzing in zicht’