Het stoppen met sommige slechte gewoonten is essentieel voor een goede kwaliteit van leven. En één van de meest schadelijke verslavingen voor de gezondheid is roken. We weten dat stoppen met roken een heel moeilijke taak is, maar je kunt rekenen op een belangrijke bondgenoot: je dieet.

In ons ‘stoppen met roken dieet’ moeten we eiwitrijke voedingsmiddelen en veel fruit en groenten opnemen, omdat ze het ontgiftingsproces bevorderen en ons helpen gehydrateerd te blijven.

In dit artikel presenteren we een dieet om te stoppen met roken. Want als jouw kortetermijndoel is om te stoppen met roken of een andere vorm van roken, is het van essentieel belang om voedingsmiddelen goed te kiezen en te weten wanneer en hoe je ze moet eten, zodat je optimaal kunt reageren op jouw hele dagelijkse routine.

Je moet weten dat het bereiken van dit doel niet alleen je lichaam ten goede komt, maar ook je geest en alle mensen om je heen.

Stop met roken
Deze voedingsmiddelen helpen je verzadigd te voelen en voorkomen dat je in de verleiding komt om een sigaret op te steken. Kies voedingsmiddelen die vezelrijk zijn, zoals spinazie of artisjok, omdat ze je maag langer vol maken. Dit zal ertoe bijdragen dat u geen zin heeft om te roken.

Vergeet niet dat fruit en groenten zuiverend zijn, dus ze zullen je helpen bij het ontgiftingsproces. Het wordt ook aanbevolen om ze in deze gevallen te eten, omdat ze de smaak van jouw mond helpen veranderen en je hydrateren.

Pompoenpitten
Dit zaad is een bron van belangrijke voedingsstoffen in de strijd tegen vrije radicalen en het helpt ook om gifstoffen uit het lichaam te verwijderen en de dwang voor snoepjes te beheersen tijdens ontwenningsaanvallen.

2. Knoflook
Naast het verwijderen van overtollig slijm in de borstholte, wat helpt bij het wegspoelen van gifstoffen uit sigaretten, bevat knoflook ook andere voedingsstoffen zoals vitamine A en C, kalium, fosfor, selenium, aminozuren en zwavel.

3. Broccoli
Dit is een groente die sulforafaan bevat, een stof die de NRF2-eiwitactiviteit verhoogt. Dit is gunstig omdat het helpt bij het verminderen van longschade bij mensen met chronische obstructieve longziekte (COPD), chronische bronchitis en emfyseem, ernstige problemen als gevolg van roken.

4. Gember
Dit natuurlijke kruid heeft gingerol, een stof die een antioxiderende werking heeft en de werking van de luchtwegen en de bloedsomloop verbetert. Het verhoogt ook de stofwisseling, wat een hoger energieverbruik vereist. Het resultaat is gewichtsbeheersing, die tijdens dit proces vaak de neiging heeft toe te nemen.

5. Water
Je moet veel water in je dieet opnemen om te stoppen met roken. Dit hydrateert, stroomlijnt het zuiveringsproces, verwijdert gifstoffen in de urine en vergemakkelijkt het stoppen met roken.

Dus als je je lichaam ontgift van nicotine, zullen de hersenen niet langer meer verlangen om zich goed te voelen.

Bovendien helpt water stress en angst te verminderen. Deze gewoonte is gemakkelijk te doen: je hoeft alleen een glas water te drinken wanneer je zin hebt om te roken.

Stappen om een goed ‘stoppen met roken dieet’ te volgen
Het eerste om te overwegen is dat je vaak zin hebt om te eten: het zal geen fysieke maar emotionele honger zijn. Angst en stress over het niet kunnen roken veroorzaken dit gevoel. Daarom moet je niet in verleidingen vallen van te veel eten van snoep en desserts.

Wil je iemand ondersteunen bij stoppen met roken? Maak dan gebruik van Ik Stop Nu. Deze website helpt helpt rokers een geschikte stopmethode te vinden en ex-rokers gestopt te blijven.