Je kent ze vast wel, van die kleine kronkelige sprietjes, denk bijvoorbeeld aan alfalfa en tuinkers (deze werden vroeger vaak op de lagere school gekweekt). Nu zien we ze regelmatig als garnering als we in een restaurant eten, maar dan houdt het meestal wel op en dat is ontzettend jammer. Want er zijn zoveel soorten kiemgroenten en allemaal hebben ze hun eigen unieke smaak en nog leuker want in elk type kiem schuilt een krachtige werking!

Kiemen zijn werkelijk een wonderlijk cadeautje van moeder natuur!

Weetjes:

  1. Kiemgroenten bevatten duizenden phytonutrienten (plantenstoffen) die ons helpen te beschermen tegens schadelijke invloeden.
  2. Kiemgroente is levende voeding en groeit dus door tot het moment dat wij het opeten. Dit is dus echt verse groente!
  3. Kiemgroente bevat levensenergie!
  4. Kiemen bevatten tussen 10-30 x meer voedingsstoffen dan gewone groenten.

Bij het Hippocrates Health Instituut leer je over de kracht van kiemen en de medicinale en preventieve werking die de verschillende miniplantjes bevatten. Het is van onbetaalbare waarde dat dit relatief goedkope voedsel zoveel kan doen en gebruikt kan worden in verschillende categorien; je kunt ze niet alleen eten, maar ook juicen of in een smoothie doen.

De bekendste kiemen en de voordelen:

Adzuki/aduki
Geeft energie, zit boordevol proteïne, verlaagt het LDL-cholesterol gehalte (slechte cholesterol) en reguleert insuline.

Alfalfa
Ontspant het zenuwstelsel, helpt bij verkoudheid (hoesten), werkt alkaliserend, bevordert vruchtbaarheid, goed voor hart en immuunsysteem; staat erom bekend te vechten tegen keel-, en maagkanker.

Broccolikiemen
Bloedzuiverend en voedend, galblaas-, en leverreiniger, helpt tegen ontstekingen, staat erom bekend te vechten tegen darm-, prostaat-, long-, blaas-, en maagkanker. Dit komt o.a. door het hoge gehalte sulforafaan in broccolikiemen.

Fenegreek
Helpt bij bloedvergiftiging, goed voor ogen, helpt bij koorts, helpt bij hartkloppingen, goed voor lever en nieren, verhoogt productie moedermelk.

Mungbonen (taugé)
Geeft energie, preventie prostaat problemen, verstevigt de botten, helpt bij vroegtijdig haarverlies.

Groene/rode linzen
Geeft energie, bevat proteïne, verlaagt LDL-cholesterol (slechte), reguleert insuline, staat erom bekend te vechten tegen borst- en darmkanker, stilt de trek en geeft langere tijd een verzadigd gevoel.

Varieer met kiemen
Niet alleen om de smaak, maar vooral om de helende eigenschappen. De ene dag kun je bijvoorbeeld een handje broccolikiemen door de salade doen, de volgende dag kiemmix of wat alfalfa op een cracker met wat spread.

Lunch idee met kiemgroenten
Ze zijn er in verschillende smaken maar de kastanje en boekweit zijn het meestgebruikte. Smeer wat vegan raw spread op je favoriete cracker en bedek (lekker dik!) met kiemen. In de biologische winkels kun je steeds vaker kiemen kopen (en genoemde spread). Je kunt er eventueel nog wat kruiden zoals kerriepoeder naar smaak overheen strooien.

Wil jij ook met deze heerlijke kiemen aan de slag? Lees dan meer op de website van Suzanne.

Zoals Hippocrates ooit zei:
“Let food be thy medicine, and medicine be thy food.”

Bron: Suzanne Poot
Suzanne is plantaardig Health coach, spreker en auteur van het boek Rauw, naakt en gezond
Vorig artikelEx-kankerpatiënt kan straks met ‘schone lei’ verzekering afsluiten
Volgend artikelVoedsel die je kan helpen om te stoppen met roken