Slecht dieet kan een risicofactor zijn voor een aantal ziekten, zoals die verband houden met o.a. hartgezondheid, obesitas en diabetes.

Diabetes wordt gekenmerkt door hoge niveaus van glucose (suiker) in het bloed. Zowel preventie als beheersing van deze ziekten kan worden gedaan met behulp van natuurlijke bronnen door regelmatig bepaalde voedingsmiddelen in te nemen die helpen die bloedsuikerspiegel onder controle te houden.

Hier zijn enkele voedingsmiddelen die kunnen helpen:

Chia-zaad: is rijk aan vezels die de bloedsuikerspiegel helpen reguleren. Bovendien kan het ook helpen bij de controle van het cholesterolgehalte in het bloed en de bloeddruk. Dit zaad is ook bron van omega-3, magnesium, kalium, foliumzuur, ijzer en calcium.

Kaneel: kaneel is een specerij waarnaar wordt verwezen als een insulinerespons versterker – een hormoon dat verantwoordelijk is voor het transporteren van de suiker die in de bloedbaan in de cellen zit. Deze verbetering van de insulinerespons betekent een verbetering van de glykemische controle. Kaneel kan ook helpen hartaandoeningen te voorkomen en het cholesterolgehalte in het bloed onder controle te houden en heeft een thermogene kracht, die kan helpen bij het afvallen. Een halve theelepel per dag gedurende 20 dagen helpt al bij het verbeteren van de insulinereactie.

Blauwe bes: de consumptie van een kleine dagelijkse hoeveelheid blauwe bes bevordert de verbetering van de insulinerespons als gevolg van de aanwezigheid van biologisch actieve verbindingen. Dit komt zelfs ten goede aan degene met een hoog risico op het ontwikkelen van diabetes.

Olijfolie: is rijk aan omega-9-vetzuren, die helpen bij de controle van cholesterol en het voorkomen van hart- en vaatziekten. Bovendien helpen deze goede vetten om de vetophopingen in het abdominale gebied te beheersen en de insulineresistentie te verbeteren.

Specerijen: een mengsel met verschillende kruiden helpt het metabolisme van glucose en cholesterol te verbeteren. Sommige kruiden zoals fenegriek en kurkuma, zijn reeds gewezen door verschillende studies als antidiabetica, en andere kruiden, zoals koriander, komijn, gember, mosterd en curry, ook voordelen voor de vermindering van de bloedglucose.

Mango: is een vrucht die extreem rijk is aan verschillende vitaminen en mineralen, evenals vezels. Een Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat de dagelijkse consumptie van 100 gram vers fruit de bloedsuikerspiegel van obese personen kan verminderen.

Appel cider azijn: heeft spijsverteringseigenschappen (verbetert de spijsvertering), maar kan ook helpen bij de regulatie van de bloedglucose. De effecten voor glykemische controle blijken duidelijker te zijn bij pre-diabetische personen dan bij personen met een normale insulinereactie.

Kersen: zijn rijk aan anthocyanine, een antioxidant die helpt bij de controle van glucose. Bovendien is deze antioxidant de belangrijkste stof gebleken in de preventie van borstkanker en hartaandoeningen.

Avocado: bron van goede vetten, helpt om de vrijlating van suikers in het bloed te vertragen en regelt ook de afgifte van insuline, naast een bron van beta-sitosterol, dat een anti-inflammatoire is. Een kwart (¼) avocado heeft al tal van voordelen. Het kan ook worden gebruikt als avocado-olie in gestoomde groenten en/of bij rauwkost.

Vorig artikelDe beste alkalische voedingsmiddelen
Volgend artikelSmoothie avocado basilicum