Volgens alkalisch dieet, een van de typische problemen van de westerse landen, voornamelijk samengesteld uit verpakte levensmiddelen, zoals bewerkte dierlijke eiwitten en suikers, is dat dit de neiging heeft om een verzurend effect heeft op het lichaam, met de gevolgen voor de gezondheid en bijvoorbeeld het risico van ontstekingsziekten en kanker. Door alkalische voedingsmiddelen te consumeren kun je de pH in evenwicht brengen.

Hieronder negen van de meest alkalivormende voedingsmiddelen die je in je dagelijkse voedsel zou kunnen toevoegen.

Knolgewassen
Bieten, rapen, wortelen, radijs en alle andere wortels en knollen hebben een alkalizing effect op het lichaam. Bovendien zijn ze rijk aan mineralen en vezels en dus ongetwijfeld bijdragen tot de algehele goede gezondheid van het lichaam. Ze kunnen zowel rauw als gestoomd gegeten worden.

Kruisbloemige groenten
De gunstige effecten van kruisbloemige groenten (bloemkool, kool, tuinkers, paksoi, broccoli, spruitjes) zijn al eeuwen bekend. Naast het veranderen van de pH van het lichaam, teneinde een geringe alkaliteit te verschaffen, versterking van het immuunsysteem, verbetering van de spijsvertering en het voorkomen erkende bepaalde typen tumoren.

Groene bladgroenten
De groene bladgroenten behoren tot de gezondste voedingsmiddelen die er bestaan en mag zowel rauw als gestoomd – bij voorkeur afwisselend bereid – geconsumeerd worden.

Knoflook
Knoflook heeft veel eigenschappen en wordt beschouwd als een van de beste voedingsmiddelen die je kunt consumeren als je wilt in goede gezondheid te houden. Naast het feit dat alkaliserende, knoflook is een natuurlijke antibacteriële, verbetert de gezondheid van het hart en helpt het immuunsysteem, heeft een anti-inflammatoire, anti-oxidant en draagt bij aan een goede ontgifting.

Citroenen
Het lijkt misschien vreemd om te spreken van citroenen als een bron van voedsel, maar het is waar. Citroenfruit als alkalisch is bijzonder omdat het een zure pH als gevolg van het gehalte aan citroenzuur. Het heeft een alkalizing effect omdat de citroen wordt geabsorbeerd door het lichaam, vooral als deze geconsumeerd wordt met een lauw warm water in de ochtend op lege maag.

Komkommer
Komkommer is bijzonder alkalisch vanwege zijn samenstelling. Het is geen toeval dat het de meeste geconsumeerde groente in de zomer is. Het is verfrissend, heeft een hydraterende kracht, en is rijk aan antioxidanten, vitamines en mineralen.

Selderij
Selderij is ook bijzonder rijk aan alkalisch water. Selderij wordt vaak gebruikt in soepen en als specerij basis als ui, gezonder als rauw gegeten in salades of toegevoegd aan sappen. Selderij zorgt voor een goede dosis vitamine C en wordt aanbevolen als een snack, zelfs voor degenen die willen afvallen, want het bevat zeer weinig calorieën en is een diureticum.

Appels
Appels, net als de meeste vruchten zijn alkalizing en hebben nog steeds het voordeel dat het lichaam, essentiële vezels voor een goede darmwerking en voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en andere nuttige stoffen voor het lichaam om gezond te blijven. De ideale manier is ze met schil te consumeren omdat deze de veel vezels en vitamines bevat.

Avocado
Bekend om de hoeveelheid omega 3, zijn de voordelen van avocado veel verder dan de aanwezigheid van dit goede vet. De vrucht is ook rijk aan vitamine C, A, E, K, en mineralen zoals kalium, ijzer, calcium en zink, die helpen om het lichaam in evenwicht te brengen. Deze vrucht bevat ook antioxidanten en heeft een goede pH alkalizing.

Foto: neonbrand