Suiker, is een heel gebruikelijk ingrediënt. Het is aanwezig in snoepjes, industriële sappen en kant-en-klaar voedsel. Maar zelfs in kleine hoeveelheden kan de dagelijkse inname leiden tot verslaving zonder dat je het merkt. Het goede nieuws is dat het met slechts een paar stappen mogelijk is om een suikervrij levensstijl te volgen.

In de volgende paar regels zul je beter begrijpen wat suikerverslaving is, de schadelijke effecten op het lichaam en hoe je van afhankelijkheid van dat ingrediënt af komt.

Wanneer suikerconsumptie verslaving wordt
Suiker is aanwezig in vrijwel al onze maaltijden, ofwel zichtbaar of verborgen in bepaalde voedingsmiddelen, zoals, geïndustrialiseerde dranken, cake, koekjes, crackers, ontbijtgranen, enz.).

Naast het veroorzaken van verslaving, is de consumptie van suiker ook gekoppeld aan verschillende gezondheidsproblemen. Een van de meest zorgwekkende zijn obesitas, problemen met de bloedcirculatie, leverfalen, de ziekte van Alzheimer en zelfs kanker.

Stappen voor een suikervrij dieet
Het onderhouden van een suikervrij levensstijl vereist planning en discipline. De sleutel, in dit geval, is om een herprogrammering van voedsel te doen. Om succesvol te zijn, moet je langzaam de suikerdoses verminderen die dagelijks worden verbruikt. Gebruik het ingrediënt matig en afnemend, vooral in koffie, sappen en toetjes, en krijg geleidelijk aan je smaakpapillen en je hersenen.

Vermijd bronnen van suiker
Een stuk taart met chocolade of met slagroom missen of een koude frisdrank afslaan op een warme dag lijkt misschien een moeilijke taak. Maar weet dat ze de sleutel zijn tot een suikervrij dieet!

Directe suiker bronnen zijn onder andere geïndustrialiseerde dranken, cakes, taarten en chocolaatjes. Een goede tip is om ze te vervangen door fruit zoals aardbei, kiwi, en of appel als dessert.

Vermijd kunstmatige zoetstoffen
Het gebruik van kunstmatige zoetstoffen is net zo schadelijk als de consumptie van suiker, omdat het bewerkte voedingsmiddelen zijn, dat wil zeggen, ze hebben chemicaliën toegevoegd.

Consumeer in plaats daarvan stevia, een natuurlijke zoetstof uit een plant met een hoge voedingswaarde en zeer geschikt voor diabetici. Een ander product dat een grote bondgenoot kan zijn tijdens je proces om het suikerverbruik te verminderen, is xylitol, een natuurlijke optie die verschillende voordelen voor het lichaam heeft.

Daarom is het verminderen van suiker geen eenvoudige taak, maar als je de stapsgewijze instructies hier volgt, zoals het vermijden van directe suikers en kunstmatige zoetstoffen, kun je je doel bereiken.

Foto: Joanna Kosinska
Vorig artikelDe meest efficiënte en gezonde thermogene voedingsmiddelen
Volgend artikelDe beste alkalische voedingsmiddelen