Thermogene voedingsmiddelen in gewichtsverlies! Thermogeen voedsel is voedsel dat meer energie nodig heeft dan normaal voor de spijsvertering. Daarom zorgen ze ervoor dat het metabolisme in een snel tempo werkt om ze te verteren en dus meer calorieën te verbruiken. Thermogene stoffen in bepaalde voedingsmiddelen hebben het vermogen om de lichaamstemperatuur te verhogen, het metabolisme te versnellen en de vetverbranding te verhogen. Dit gebeurt omdat thermogenese een proces is dat wordt gereguleerd door het zenuwstelsel en interferenties in dit systeem kunnen helpen bij het beheersen van gewichtsverlies en obesitas.

Voordelen van deze voedingsmiddelen
Door het consumeren van voedsel met deze functie, kan gewichtsverlies worden bereikt als dat je primaire doel is. Maar let op dat ze op zichzelf geen magische krachten hebben! Als ze niet worden geassocieerd met frequente fysieke activiteiten en een uitgebalanceerd dieet, hebben ze geen effect op onze lichaam.

Bekijk enkele van de meest efficiënte en gezonde thermogene voedingsmiddelen:

Citrusvruchten
Citrusvruchten zijn rijk aan vitamine C. Deze vitamine helpt het lichaam tegen infecties, botten en tandvorming, wondgenezing en brandwonden, geeft vitaliteit aan het tandvlees, voorkomt bloedingen en versnelt de stofwisseling.

Omega 3
Omega 3 wordt aangetroffen in oliehoudende zaden, peulvruchten, bonen, kikkererwten, hennepzaad. Het verhoogt het basaal metabolisme, verbetert de vochtretentie en vergemakkelijkt de communicatie tussen de cellen van het lichaam.

Rode peper
Rode peper is misschien wel het meest thermogene voedsel van allemaal. Rode peper is rijk aan vitamine C, B1, B2 en E en heeft de eigenschap vetten uit de slagaders te verwijderen. Het heeft pijnstillende en energetische eigenschappen, het vermindert de vorming van stolsels in het bloed en het stimuleert de spijsvertering.

Wittekool
Wittekool is rijk aan vitaminen en mineralen, het beschermt het lichaam tegen verschillende ziekten. Het ontgift het lichaam en versnelt het metabolisme. Wittekool kan ook worden gebruikt om katers te voorkomen, constipatie te verlichten (vanwege het hoge vezelgehalte), slechte humeurigheid te voorkomen en pijn veroorzaakt door maagzweren te verlichten.

Gember
Net zoals rode peper, heeft gember een thermogenische werking. Gember is effectief tegen kanker van de dikke darm en de eierstok, biedt hulp bij de behandeling van ademhalingsstoornissen en zeeziekte.

Groene thee
Vermindert de opname van suiker in het bloed en remt de werking van amylase (het enzym dat verantwoordelijk is voor de vertering van koolhydraten). Het bevordert ook de darmtransit en versnelt de werking van het metabolisme.

Kokosolie
Het is rijk aan verzadigde vetten van het Medium chain triglyceride-type (MCT), die gemakkelijker verteerd, geabsorbeerd en omgezet kunnen worden in energie, en zo helpen bij het afvallen. Kokosolie is ook rijk aan laurinezuur, dat helpt bij het bevorderen van de cardiovasculaire gezondheid en het immuunsysteem versterkt. Bovendien is het zeer goed bestand tegen oxidatieve ranzigheid, waardoor het een natuurlijke antioxidant is.

Apple cider azijn
Het verbetert de stofwisseling omdat het als een bondgenoot van het lichaam fungeert, bestrijd virussen of bacteriën die de verdedigingscellen van het lichaam kunnen beschadigen. Helpt de weerstand aanmerkelijk te verbeteren, door de ondersteuning van de goede bacteriën in het immuunsysteem. De zuurgraad van appel cider azijn lijkt een peperachtig effect te hebben, met een thermogeen effect door 2 tot 3 maal per dag 1 tot 1½ theelepel appel cider azijn te consumeren.

Zoals bekend: Om gewicht te verliezen: regelmatige lichaamsbeweging en een uitgebalanceerd dieet. Om de voordelen van metabolisme-versnellende voedingsmiddelen te realiseren, moet men ze regelmatig consumeren. De te nemen hoeveelheid is afhankelijk van de persoonlijke kenmerken.