In het geval van stress is het belangrijk om te begrijpen dat er fysiologische reacties plaatsvinden in het lichaam. Cortisol komt vrij uit de bijnieren als reactie op iets, en angst verschilt enigszins van stress. Stress is een fysieke reactie op een waargenomen dreiging, zoals een dreiging van dood of letsel of angst voor het onbekende. Dan begint het gevecht  of vlucht van het sympathische zenuwstelsel met ‘ik ben veilig’ en dan, als het veilig is, begint ‘vechten of vluchten’ met het ‘sympathische zenuwstelsel’.

Angst kan ontstaan als gevolg van stress, maar er is ook een lichamelijk verband met angst. Angst is een gevoel van ongerustheid, zorgen of ongemak, en het kan pijn, misselijkheid, braken, diarree, duizeligheid, hoofdpijn en buikpijn veroorzaken, enz. Angst is wanneer je lichaam zich tegen je keert en je vertelt dat er iets moet worden bekeken of er is iets mis met je. Angst kan ook een symptoom zijn van hormoon- en nutriënten te kort, maar genetica speelt ook een rol. Misschien eet je niet genoeg van iets, of neemt je lichaam de voedingsstoffen niet zo goed op als het kan.

Er zijn veel voedingsmiddelen die stress en angst kunnen verminderen door hormonen en mogelijk tekorten aan voedingsstoffen te ondersteunen. Angst genezen betekent niet dat je het voor altijd los moet laten, maar je kunt ermee leren werken om de angst die epileptische aanvallen veroorzaakt te verminderen.

Amandelen
Amandelen zijn één van de voedingsmiddelen die stress en angst verminderen, en ze zijn ook een geweldige bron van Omega-3-vetzuren. Ze bevatten magnesium, wat is aangetoond in een meta-analyse van 18 onderzoeken om angst gerelateerde symptomen te verminderen. Een gerandomiseerde studie heeft aangetoond dat een hoge dosis zink en magnesium in de vorm van magnesium en zink in amandelen symptomen van angst en depressie vermindert.

Magnesium
Magnesium is een mineraal dat de hersenfunctie en regulatie van neurotransmitters ondersteunt. Bovendien heeft een systematische review aangetoond dat magnesium een effectieve behandeling is voor depressie. Het is belangrijk voor de ontwikkeling van angst ondersteunende mechanismen in de hersenen, en het is één van de mineralen die hersenfuncties ondersteunen, zoals regulatie en neurotransmitters. Van amandelen is aangetoond dat ze één van de voedingsmiddelen zijn die stress en angst verminderen, en ze bevatten zink, magnesium en vitamine B6.

Pompoenpitten
Een ander voedsel dat stress of angst vermindert, is ingebed in pompoenpitten; deze zaden bevatten zowel zink en magnesium als vitamine B6 om de stress van angst te verminderen. Depressie kan het gevolg zijn van chronische angst en stress, dus pompoenpitten zijn één van de voedingsmiddelen die stress/angst verminderen! Dit effect is bevestigd door studies die aantoonden dat zink een remmende werking heeft op de cortisolsecretie en dat vitamine B6 ook actief bijdraagt aan het verminderen van de stressreactie.

Homocysteïne
Homocysteïne is een aminozuur dat in het lichaam wordt aangemaakt en dat het risico op hartaandoeningen aanzienlijk kan verhogen. De hoge niveaus zijn significant geassocieerd met hoge stress en oxidatieve stress. Om de DNA-functionaliteit te behouden, moet methionine worden omgezet in andere aminozuren zoals thymine om DNA te laten functioneren. Dit proces, bekend als methionine metabolisme, produceert hoge homocysteïnespiegels, wat op zijn beurt leidt tot hogere cholesterol, bloeddruk en bloedsuiker. Als je vitamine B6 en andere B-vitamines inneemt, kan het helpen homocysteïne weer om te zetten in methionine.

Omega-3-vetzuren
Zalm is rijk aan Omega-3-vetzuren, waardoor het één van de voedingsmiddelen is die stress en angst vermindert. Van deze vetzuren is aangetoond dat ze een ontstekingsremmend effect hebben in het lichaam, wat helpt bij het elimineren van vrije radicalen. Dit mechanisme is vergelijkbaar met dat van magnesium, aangezien Omega-3-vetzuren een positieve rol spelen bij de regulatie van neurotransmitters in de hersenen. Hoewel hun effecten op angst en stress niet goed gedocumenteerd zijn, hebben talrijke onderzoeken aangetoond dat ze een belangrijke rol spelen bij het verminderen van angst als behandeling. Een studie in een gerandomiseerde gecontroleerde studie toonde aan dat de studiegroepen een significante vermindering van stress vertoonden in vergelijking met placebo.

Probiotica
Veel mensen zijn gevoelig voor zuivelproducten, wat betekent dat ze tijdens het eten een ontstekingsreactie op het caseïne-eiwit kunnen krijgen, wat de stress verhoogt. Het is aangetoond dat probiotica een onderdeel zijn van voedingsmiddelen die stress en angst verminderen. Kokosyoghurt is een yoghurt zonder zuivelproducten die probiotica bevat, evenals ander probiotisch voedsel. Probiotica zijn levende bacteriën die in voedsel worden aangetroffen en die de diversiteit van de darmmicrobiota in de dikke darm vergroten. Kokosyoghurt is daarom een gunstig alternatief voor het nemen van probiotica, en een uitgebreide systematische review heeft aangetoond dat probiotica effectief zijn bij het verminderen van depressieve symptomen en negatieve stemmingsreacties. Dit komt omdat er een verbinding is tussen de darmen en de hersenen via de nervus vagus, en wanneer je darmen in nood zijn, kan het signalen naar je hersenen sturen die stress, angst en depressie veroorzaken. De darmen produceren ook dezelfde neurotransmitters die bijdragen aan de stemming, zoals serotonine en dopamine.

Avocado
Avocado is een goed voorbeeld van een voedingsmiddel dat stress en angst vermindert vanwege het hoge serotonine- en dopaminegehalte en andere neurotransmitters. Dit is belangrijk omdat een onstabiele bloedsuikerspiegel een hoge cortisolreactie kan veroorzaken en ervoor kan zorgen dat insuline inefficiënt is, waardoor de hoeveelheid glucose die voor energie wordt gebruikt afneemt en de bloedsuikerspiegel onevenwichtig wordt. Door rijk voedsel te eten dat gezonde vetten combineert, wordt de glucoseopname vertraagd, waardoor een gezond evenwicht tussen glucose- en insulinespiegels in het bloed en de bloedsuikerspiegel behouden blijft. Avocado’s bevatten gezonde vetten, namelijk onverzadigde vetzuren, wat betekent dat ze geen dubbele bindingen en minder waterstofbruggen bevatten. Gezond vet is een goede bron van Omega-3-vetzuren, een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon.

Bladgroenten
Boerenkool, spinazie, rucola en snijsap zijn andere voedingsmiddelen die stress en angst verminderen. Zoals gezegd bevatten deze groene bladeren calcium en magnesium, maar ook andere vitamines en mineralen zoals ijzer, zink, calcium, magnesium en kalium. Gegevens uit studies hebben aangetoond dat bladgroenten een goede bron is van calcium, magnesium, ijzer, zink, kalium en andere vitamines en mineralen.

Pure chocolade
Pure chocolade bevat magnesium, wat de functie van neurotransmitters verbetert, en uit een onderzoek bleek dat deelnemers die twee weken lang dagelijks 10 gram pure chocolade met multivitaminen slikten, na 28 dagen een significante vermindering van psychologische stress ervoeren. Een andere studie wees uit dat vrouwen die twee weken lang 40 gram pure chocolade per dag aten, de ervaren stress effectief verminderden. In het lichaam fungeert calcium als een neurotransmitter, wat een goed voorbeeld kan zijn van hoe het stress en angst kan verminderen.

Biologisch vlees
Een aminozuur is een bouwsteen van het lichaam die helpt bij de aanmaak van neurotransmitters. Biologisch vlees is ook een goed voorbeeld van een voedingsmiddel dat stress en angst vermindert vanwege het hoge gehalte aan aminozuren zoals arginine.

Tryptofaan
Tryptofaan is een aminozuur dat wordt gebruikt bij de productie van serotonine en komt veel voor in biologisch vlees. Het eten van biologisch vlees is belangrijk in vergelijking met conventioneel vlees omdat het geen antibiotica en een teveel aan oestrogeen bevat, wat de cortisolproductie kan verhogen.

Kurkuma
Kurkuma is het actieve ingrediënt in basilicumthee (tulsi), een ander voedsel dat stress en angst vermindert. Dit kruid wordt ook gebruikt als één van de voedingsmiddelen die stress of angst verminderen, en het is aangetoond dat het helpt stress te verminderen door de bloedsuikerspiegel te verlagen. Onderzoek heeft aangetoond dat deze thee kalmerende effecten heeft en ook adaptogene eigenschappen heeft die helpen bij het verminderen van psychologische en fysieke stress. De bioactieve component van kurkuma, curcumine genaamd, staat vooral bekend om zijn ontstekingsremmende eigenschappen en het effect op de hersenen. Het houdt vrije radicalen vast die cellen kunnen beschadigen, en het antioxiderende effect is verantwoordelijk voor het verminderen van ontstekingen. Het helpt de interne stressreactie te verminderen die kan worden gecompenseerd met hormonen zoals progesteron en oestrogeen.

Piperine
Piperine is een bioactieve stof die voorkomt in zwarte peper en het is aangetoond dat het de opname van curcumine verhoogt. Het absorbeert niet goed in de bloedbaan, maar het combineren van kurkuma met zwarte peper en het vinden van de vorming van kurkuma en piperine daarin kan de opname van curcumine verbeteren, aldus de American Cancer Society.

Vorig artikelPillenpiraterij beter voorkomen dan genezen
Volgend artikelWin het dieetboek Let’s Eat van Dutchdiet