De overgang is een natuurlijk biologisch proces van het lichaam van de vrouw, waarin de eierstokken geleidelijk ophouden het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen te produceren.

Symptomen zoals opvliegers, nachtelijk zweten, prikkelbaarheid, angst, slapeloosheid, vermoeidheid zijn enkele van de ergernissen die waar de vrouw in deze stadium tussen 45 en 55 jaar last van kunnen hebben.

Gezond, rijk aan vitaminen en mineralen voedsel hebben een grote invloed op de gezondheid van het lichaam in elk stadium van het leven, dus in de overgang, kunnen ze geweldig bondgenoten voor het vrouwelijk gezondheid en welzijn.

Hieronder paar enkele voedingsmiddelen die sommige symptomen van de overgang kunnen verzachten:

Vitamine E: vermindert opvliegers. Goede bronnen van vitamine E zijn oliehoudende zaden en plantaardige oliën.

Vitamine B6: belangrijk voor de vorming van neurotransmitters (tryptofaan), verbetert het welbevinden. Goede bronnen van vitamine B6 zijn volle granen, eieren en granen.

Vitamine C: noodzakelijk voor de synthese van eierstok hormonen.
Goede bronnen van vitamine C zijn citrusvruchten.

Foliumzuur: is essentieel voor de synthese van DNA en vermindert het risico op borstkanker. Goede bronnen van foliumzuur zijn donkerbladgroene groenten.

Magnesium: Een van de belangrijkste mineralen voor het lichaam. Magnesium verhoogt serotonine concentraties in het brein en draagt onder andere bij aan leerprestaties en vermogensprestaties en is belangrijk voor een normale spierwerking. Goede bronnen van magnesium zijn volle granen, rode bieten en oliehoudende zaden.

Calcium: Calcium is nodig voor de instandhouding van normale botten en gebit, draagt bij aan een goed verloop van de bloedstolling, draagt bij aan een normale celdifferentiatie, draagt bij aan het energieleverend metabolisme, draagt bij aan een normale spierwerking en draagt bij tot de normale werking van het zenuwstelsel. Goede bronnen van calcium zijn groene bladgroenten, melk en zuivelproducten.

Vitamine D3: versterkt het immuunsysteem, verbetert de calciumopname. Goede bronnen van vitamine D zijn plantaardige oliën.

Selenium: antioxidant en versterkt hersenfuncties. Goede bronnen van selenium zijn Paranoten

Omega 3: verbetert de hersenfunctie, zenuwimpulsen, regelt de werking van insuline – glucose, verlaagt de slechte cholesterol (LDL) en verbetert de doorbloeding. Goede bronnen van omega 3 zijn lijnzaad, soja olie walnoten en plantaardige margarines.

Vorig artikelInvesteren in liefde en geluk
Volgend artikelGlutenvrije cookies van amandel en banaan