Ons lichaam is een levend laboratorium dat verschillende chemische combinaties verwerkt om energie, kracht en fysieke ontwikkeling te produceren. Voor deze combinaties zijn verschillende stoffen vereist. Sommige worden geproduceerd door het lichaam zelf en sommige worden uit voedsel gehaald. Een van deze stoffen is leucine, ook wel l-leucine genoemd, wat een essentieel aminozuur is, dat het lichaam het zelf niet kan produceren, dus wordt het door een goede voedingscombinaties of suppletie verkregen. Lees hier de belangrijkste informatie over leucine.

Leucine is een van de 20 aminozuren die de cellen van ons lichaam gebruiken om eiwitten te synthetiseren. Dit aminozuur heeft belangrijke functies bij het verhogen van eiwitten en fungeert als een bron van energie tijdens activiteiten en fysieke oefeningen, het verhogen van weerstand en het verminderen van vermoeidheid. Deze voedingsstof draagt bij aan het onderhoud van het lichaamsgewicht, de vorming van droge spiermassa en de controle van cholesterol in ons lichaam.

Waar is leucine goed voor?
1. Leucine dient de volgende gevallen:
• handhaven of verhogen van de spiermassa en kunnen worden gebruikt als een voedingssupplement
• als voedingsondersteuning voor mensen die aan lichaamsbeweging doen en spiermassa willen ontwikkelen
• voor mensen die deze voedingsstof in het lichaam missen of bij behandeling voor ouderen mensen het verbetert de fysieke mobiliteit, waardoor de snelheid van spieratrofie die kenmerkend is voor de leeftijd wordt vertraagd
• het voorkomen van sarcopenie (verlies van spiermassa als gevolg van ouderdom)

2. Wat is het werking van leucine in ons lichaam?
Leucine is een type aminozuur dat deel uitmaakt van de vorming van spieren. Het is het enige aminozuur dat door spieren als energie kan worden gebruikt. Van de drie aminozuren met vertakte keten – leucine, isoleucine en valine – leucine is het meest effectief bij het in stand houden van de spiermassa, dit komt door het feit dat dit aminozuur sneller wordt omgezet in glucose dan de andere twee.

Daarom is leucinesuppletie een van de meest populaire onder bodybuilders. Leucine draagt niet alleen bij aan de spierversterking, bevordert de gezondheid van de botten, de huid en wordt ook aanbevolen aan mensen tijdens post-operatieve herstelprocessen, omdat het helpt bij genezing en herstel.

Voedingsmiddelen rijk aan leucine zijn:
Pinda’s, cashewnoten, paranoten, hazelnoten, komkommer, bruine rijst, sojabonen, volkeren tarwemeel, tomaten, aubergine, kool, okra, spinazie, bonen, erwten.

Vorig artikelThermogene dranken
Volgend artikelSpiritualiteit is iets dat je doet