Vitamine E is een voedingsstof die algemeen bekend staat als ‘hartvitamine’ en ‘jeugdvitamine’ vanwege zijn antioxiderende eigenschappen en kan worden opgelost in vetten en oliën in plaats van in water. Vitamine E voorkomt de verslechtering van spieren, huid, zenuwen en bloedcellen. Het voorkomt ook dat slagaders cholesterol accumuleren, waardoor pathologieën zoals aderverkalking of andere cardiovasculaire ziekten worden veroorzaakt.

Symptomen in het geval van een lage hoeveelheden vitamine E zijn: Problemen met het immuunsysteem en met het gezichtsvermogen, verlies van spiermassa en spierzwakte, bloedarmoede, haarverlies, beenkrampen, atherosclerose en onvruchtbaarheid, moeheid na het sporten en een langzame wondgenezing.

De aanbevolen dagelijkse inname en aanvaardbare veilige inname van vitamine E is van 100 milligram per dag voor kinderen van 1 tot 3 jaar tot 300 milligram per dag voor volwassenen.

Hier zijn zes voedingsmiddelen aanbevolen door de voedingsdeskundigen die Vitamine E bevatten:

1. Zonnebloemolie en zonnebloempitten
In het algemeen zijn plantaardige oliën producten die een grotere hoeveelheid vitamine E bevatten, maar zonnebloem is een uitzonderlijk geval omdat het bijna 10 keer meer vitamine E bevat dan olijfolie.

2. Noten
Hazelnoten bevatten bijzonder veel vitaminen uit het B-complex. Verder zit er vitamine C, E en K in. Een handvol hazelnoten, walnoten of amandelen voldoet aan de dagelijkse behoefte aan vitamine E.

3. Pompoenpitten
Deze staan bovenaan de ranglijst, met 13,66 mg vitamine E per 100 gram. Je kunt ze toevoegen in salades, zalmgerechten, pasta’s of koekjes.

4. Tarwekiemen
Het centrale deel van deze korrel heeft 22 mg vitamine E per 100 g. Je kunt hiervan genieten bij het ontbijt, gemengd met Griekse yoghurt, koekjes en sappen. Het is even veelzijdig als zijn eigenschappen, en is over het algemeen een zeer heilzaam voedsel voor de gezondheid.

5. Gemberpoeder
Deze vorm van gember komt met een hogere concentratie vitamine E dan de wortel, meestal met ongeveer 18 mg per 100 gram. Het kan worden toegevoegd aan warme dranken zoals thee, sappen of koffie en zelfs op stoofschotels om ze meer smaak te geven.

6. Groene bladgroenten
Als laatste, groene bladgroenten die rijk zijn aan vitamine E en die altijd een leidende rol moet spelen in onze voeding. Spinazie en broccoli hebben goede percentages vitamine E samen met andere groenten en kruiden zoals snijbiet, peterselie en boerenkool.

Vorig artikelThee om het immuunsysteem te verhogen
Volgend artikelSmoothie bosbessen en banaan