Kleuren en hun betekenis. Wij mensen zijn van nature ontvankelijk en worden beïnvloed door de externe omgeving. En omdat we in maatschappij leven, ruilen we voortdurend met onze medemensen, we wisselen informatie uit en reageren op acties en reacties. We ontvangen stimulus en antwoordden daarop. Een van de visuele stimulus die we ontvangen, komt door kleuren.

De studie van de kleurenpsychologie portretteert het effect van elke kleur op het menselijk gedrag. Kleuren hebben een directe invloed op ons en helpen ons het menselijk gedrag meer te gaan begrijpen. Door te observeren hoe deze functies worden toegepast in marketing en branding, kunnen we meer over kleuren leren en hoe ze het beste kunnen worden toegepast.

Blauw
Blauw is een kleur die niet veel aandacht trekt, maar we vinden het gemakkelijk en overvloedig in ons dagelijks leven, het is aanwezig in de lucht en in de zee.

In de psychologie wordt geassocieerd met: vertrouwen, veiligheid, kalmte, diepte, stabiliteit, succes, gezondheid en genezing.

Effecten: reflectie en contemplatie. Het vertraagt het metabolisme, verlaagt de bloeddruk en heeft een kalmerend effect.

Wanneer te vermijden: vermijd met voedselgerelateerde thema’s – het veroorzaakt verminderde eetlust. vermijd om nabijheid en vriendschap te tonen Het is een koude kleur en onverschillig vanuit het emotionele oogpunt.

Wanneer te gebruiken: geneeskunde, gezondheid, wetenschap, financiën, overheid, schoonmaken en hygiëne, water,Zeereizen en geavanceerde technologie.

Rood
Rood is een kleur van impact, geweldig zicht en intensiteit. Het is gekoppeld aan sterke en overweldigende aandacht en emoties, het kan ook te maken hebben met overleven.

In de psychologie wordt geassocieerd met: moed, leiderschap, energie, gevaar, kracht, macht, verlangen, liefde en mannelijkheid. Het is gekoppeld aan het idee om bepaalde voorwerpen te vermijden of niet te gebruiken, zoals bijvoorbeeld de rode knop van de lift, die alleen in extreme gevallen wordt gebruikt.

Effecten: moedigt actie aan. Verhoogt de intensiteit. Het versnelt de stofwisseling, evenals de ademhalingssnelheid en bloeddruk. Het stimuleert de eetlust.

Wanneer te vermijden: niet gebruiken als je rust en discretie wilt overbrengen. Vermijd het associëren van deze kleur met thema’s gerelateerd aan ontspanning, omdat rood alertheid en gevaar suggereert. Niet te veel gebruiken omdat het erg stimulerend is.

Wanneer te gebruiken: wanneer iets moet worden benadrukt, een gevoel van urgentie oproepen en sensualiteit en vitaliteit tonen. De beste thema’s voor rood zijn: eten, sport, noodhulp, marketing, mode, entertainment en seks.

Geel
Geel is de meest energieke en helderste kleur. Het is direct geassocieerd met de zon. Voedsel wordt vaak geassocieerd met kleur geel.

In de psychologie wordt het geassocieerd met: stimulus, energie, warmte, vreugde, optimisme, hoop en spontaniteit.

Effecten: het verhoogt de bloeddruk enigszins. Stimuleert de rationele kant van de hersenen. Het helpt bij het nemen van beslissingen, het brengen van duidelijkheid van ideeën en geeft transparantie in de onderhandelingen.

Wanneer te vermijden: niet gebruiken als je stabiliteit, veiligheid en serieusheid wilt suggereren.

Wanneer te gebruiken: geef een idee van iets met korting, een gevoel van vreugde en spontaniteit. De beste thema’s voor de gele kleur zijn: Voedsel, producten voor kinderen, vrije tijd voor kinderen, kortinsgwinkel.

Groen
Bij groene kleur die we onmiddellijk associëren met de natuur. Maar ook dat alles ok is je bent in orde. Het is gekoppeld aan affectieve reactie, emotionele connectie en sociaal oordeel.

In de psychologie wordt het geassocieerd met: natuur, vitaliteit, frisheid, harmonie, vruchtbaarheid, vernieuwing, overvloed, veiligheid en geld.

Effecten: heeft een rustgevend effect op de ogen. Brengt het idee van nadenken en samenhang. Egaliseert emoties, creëert balans tussen hoofd en hart, groen is het resultaat van de som van blauw (rationeel) en geel (emotioneel).

Wanneer te vermijden: niet gebruiken wanneer je luxe en geavanceerde technologie wilt aangeven.

Wanneer te gebruiken: om een gevoel van ontspanning en rust te geven. Geef frisheid en welzijn aan. De beste thema’s voor groen zijn: wetenschap, toerisme, natuur, medicijnen, gezondheid, logica, geld, groene goederen en duurzaamheid.

Oranje
Oranje is een opwindende kleur en net zoals rood kan worden geassocieerd met voedsel. Het biedt emotionele kracht en helpt bij het herstel van pijn. Het kan worden geassocieerd met impulsieve actie.

In de psychologie wordt het geassocieerd met: vriendschap, enthousiasme, fascinatie, vreugde, creativiteit, vastberadenheid, aantrekkingskracht, succes, aanmoediging en impuls.

Effecten: verhoogt de zuurstoftoevoer naar de hersenen en stimuleert de mentale activiteit.

Het is heel stimulerend omdat het een combinatie is van energie (rood) en vreugde (geel). Het helpt om naar de positieve kant van dingen te kijken en moedigt communicatie aan.

Wanneer te vermijden: dieet, vrije tijd
Wanneer gebruiken: Gebruik om aandacht te trekken. De beste thema’s voor oranje zijn: eten, gezond eten, etc.

Paars
Preadolescent hebben een voorkeur voor paarse kleuren.

In de psychologie wordt geassocieerd met: wijsheid, onafhankelijkheid, creativiteit, kunst, cultuur, rijkdom, extravagantie, optimisme, royalty’s, spiritualiteit, mysterie en magie.

Effecten: voert evenwicht uit, omdat het een combinatie van energie (rood) en rust (blauw) is. Het stimuleert het hersengebied van abstract denken, waardoor creativiteit en verbeeldingskracht worden geactiveerd.

Wanneer te vermijden: vermijd wanneer je het kortingsidee, de ernst en de mannelijke thema’s wilt overbrengen.

Wanneer te gebruiken: Wanneer je ideeën wilt opdoen over creativiteit, rijkdom en schoonheid. De beste thema’s voor paars zijn: vrouwelijke thema’s, cultuur, kunst, schoonheidsproducten en esoterische producten.

Vorig artikelGinseng helpt stress verlichten
Volgend artikelHoe glutenintolerantie de huid kan beïnvloeden