Van voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong is er veel te zeggen. Eén van de belangrijkste dingen van de consumptie van voedsel is dat deze vers is. Dit in tegenstelling tot dierlijk voedsel, dat op het moment van verkoop al dode cellen heeft, en hoewel het niet mogelijk is om met het blote oog waar te nemen, weten we dat het een voedsel is dat reeds in staat van ontbinding is geraakt, zelfs in de beginfase.

Plantaardige voeding is bovendien rijk aan antioxidanten, ontgiftende stoffen, flavonoïden, vitamines en mineralen. Wanneer ze regelmatig worden ingenomen, bevorderen ze een organische reiniging.

Laten we daarom de meest verbazingwekkende voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong hieronder leren kennen:

1. Olijfolie
Kan heilzaam zijn voor botten, hart, hersenen, haar, nagels en de huid, zolang het maar extra virgin en een lage zuurgraad heeft.

  • Naast dat het heerlijk is, heeft olijfolie antioxiderende -, ontstekingsremmende -, lichaam hydraterende – en capillaire werking;
  • Het enkelvoudig onverzadigde vet helpt om slechte cholesterol te bestrijden, en verhoogt het goede, en is ook een bondgenoot in de strijd tegen hartziekten;
  • Beschermt tegen osteoporose door oleuropein, een stof die op een vergelijkbare manier als calcium in het lichaam werkt. Beschermt tegen hersenbloeding. De dagelijkse aanbeveling is 2 desserteetlepels, één voor de lunch en één voor het avondeten. Het enige wat je hoeft te doen is op de calorieën letten: elke eetlepel heeft namelijk 90 calorieën.

2. Avocado
Uitstekende antioxidant omdat het rijk is aan vitamine E, is avocado een grote bondgenoot in de strijd tegen veroudering. Het foliumzuur helpt hart- en vaatziekten voorkomen en vermindert slechte cholesterolniveaus. Is belangrijk voor de gezondheid van de huid, nagels en haar. Hoewel het vet geweldig is bij voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong, is het altijd goed om het met mate te consumeren in het geval van diëten om gewicht te verliezen.

3. Knoflook
Geliefd bij sommigen, gehaat door anderen, is knoflook een fantastisch voedsel met zeer belangrijke helende en profylactische eigenschappen. Eén van de stoffen in knoflook, allicine genaamd, helpt de bloeddruk verlagen. Toegegeven als alternatief medicijn in de strijd tegen verkoudheid en griep door de vitamine C die het bevat, maar ook vanwege de antivirale en antibacteriële eigenschappen. Er zijn ook studies die aantonen dat knoflook helpt bij de behandeling van tuberculose. Natuurlijk antischimmel, knoflook wordt gebruikt bij de behandeling van vaginitis, voetschimmel en andere soorten schimmelinfecties. Bestrijdt vrije radicalen, helpt het lichaam tegen ontstekingsproblemen als gevolg van artritis, reuma, artrose, enz. Vermindert slecht cholesterol en verhoogt goed cholesterol. Helpt bij de behandeling van zweren en gastritis vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen.

4. Noten
Vroeger hadden we alleen op kerst- en oudejaarsdag toegang tot deze geweldige plantaardige voedingsmiddelen, maar tegenwoordig zijn ze gelukkig het hele paar jaar te vinden. Ze zijn rijk aan vezels, gezonde vetten en eiwitten die de bloedsuikerspiegel helpen stabiliseren. Ze stillen de honger. Neem gewoon twee of drie noten voor de hoofdmaaltijden in. Geweldig voor het bestrijden van veroudering, van huid, nagels en haar. Ze versterken het immuunsysteem en bestrijden slechte cholesterol vanwege hun vet- en oliezuur. Handhaven van de gezondheid van het hart door de aanwezigheid van arginine en reguleren de insulinepieken in het bloed. In dit geval is het ook belangrijk om de dagelijks ingenomen hoeveelheid in de gaten te houden, waarbij je probeert niet meer dan 3 of 4 noten te overschrijden, om te voorkomen dat je dik wordt.

5. Citroen
Het is niet alleen een verfrissend fruit voor de zomerdagen. Citroen is veel meer dan dat. Helpt slechte adem te bestrijden. Vermindert de bloedglucosespiegels bij inname tijdens de maaltijd, het verminderen van de honger en het beheersen van de insulinepieken. Het lijkt tegenstrijdig dat een zure vrucht de pH van het bloed helpt reguleren, maar dat is wat er gebeurt. Na het metaboliseren wordt de citroen alkalisch. Deze eigenschap maakt het efficiënt in de strijd tegen urinezuur. Toegegeven als een element dat helpt bij de bestrijding van verkoudheid en griep als gevolg van vitamine C, citroen versterkt het immuunsysteem en verlicht ontstekingsprocessen. Het helpt bij het spijsverteringsproces en is ontgiftend.

6. Zilvervliesrijst
Zilvervliesrijst is populair geworden bij voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong. De antioxidante eigenschap helpt bij het bestrijden van vrije radicalen en is daarom geweldig voor de hersenen en het zenuwstelsel. Het bevat een uitstekende bron van vezels, dat zo belangrijk is voor de goede werking van de darm. Bruine rijstvezels verzadigen sneller, waardoor het mogelijk is om af te vallen, zolang andere voedingsvariabelen geassocieerd zijn. Het vermindert het risico op hart- en vaatziekten. Bevat oryzanol, een stof die oxidatieve stress voorkomt, die rechtstreeks verband houdt met hartziekten. Helpt cholesterol te verlagen.

7. Havermout
Havermout reguleert de darm, omdat deze zeer rijk aan vezels is, inclusief het helpen verminderen van de risico’s van kankerontwikkeling. Havermout kan worden gebruikt in het proces van afslanken, vanwege verzadiging door de vezels. Het vermijdt de insulinepieken. Wanneer de havervezels in contact komen met de suiker in het voedsel, komt het langzamer aan in de bloedbaan. Een ander plantaardig voedsel dat de slechte cholesterol verlaagt. De vezels die we in de havermout vinden, in de aanwezigheid van water, worden een gel die de afzetting van vet in de slagaders voorkomt.

8. Quinoa
De eigenschappen worden vergeleken met moedermelk, die door de Inca’s als een heilig voedsel werd beschouwd. Het heeft 18 soorten aminozuren. Glutenvrije quinoa kan worden geconsumeerd door gluten-intolerantie. Quinoa helpt om het geheugen te ontwikkelen, omdat onder de aminozuren Lysine en Methionine aanwezig zijn. Het bevat tryptofaan, dat werkt op de hersenen waardoor het serotonine vrijmaakt. Om deze reden kan het nuttig zijn bij de bestrijding van depressie.

9. Linzen
Een vezelrijk voedsel dat de bloedsuikerspiegel onder controle houdt en insulinepieken helpt voorkomen. Linzen zijn rijk aan vezels, arm aan calorieën, bevatten een hoog gehalte aan foliumzuur en magnesium, wat helpt het risico op hartaandoeningen te verminderen en een slechte cholesterol te “vegen”. Linzen behoren tot één van de meest eiwitrijke plantaardige voedingsmiddelen. Ze zijn een uitstekende bron van alternatieve eiwitten voor vegetariërs en veganisten. Belangrijk voor de goede werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel als gevolg van de B-complexvitaminen, waaronder folaat en niacine.

Kortom, We hebben een korte compilatie gemaakt van de meest verbazingwekkende voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong, maar deze lijst is zeker veel langer. Het is vrij duidelijk dat de meeste van deze voedingsmiddelen vergelijkbare eigenschappen hebben, zoals het verlagen van slechte cholesterol of het vermijden van insulinepieken. Dit is een groot voordeel omdat het mogelijk is ze te gebruiken in verschillende variaties.

Er is nog zoveel te leren en erover te praten. We vinden niets dat hen diskwalificeert. Ze zijn rijk aan vitamines en mineralen en brengen alleen maar voordelen. Het is goed aangegeven dat ze vaker deel gaan uitmaken van de voeding.

Vorig artikelSuper gezonde plantaardige melk
Volgend artikelSmoothie avocado