Plantaardige melk is een uitstekende keuze voor iedereen die het gebruik van dierlijke melk uit het dieet wil verlagen (of volledig wil verbannen). De waarheid is dat veel mensen problemen hebben met koemelk: moeilijke spijsvertering, slijm, malaise en natuurlijk lactose-intolerantie.

Artsen, voedingsdeskundigen en het grote publiek zijn zich steeds meer bewust van de problemen die koemelk veroorzaakt en daarom krijgen plantaardige alternatieve melkproducten langzaam meer ruimte.

Opties voor plantaardige melk
Als je de overstap maakt naar een zuivelvrij dieet, zie je dat het gemakkelijker is dan het lijkt: plantaardige melk biedt een handig, gezond en zeer smakelijk alternatief. Het voordeel van deze melk is dat deze, naast smakelijk en voedzaam, natuurlijk is, zonder toevoeging van chemicaliën en conserveermiddelen.

Bekijk 5 soorten lekkere en voedzame melk die je thuis zelf kunt maken.

1. Lijnzaadmelk
Lijnzaad versterkt de immuniteit omdat het een voedsel is dat bioactieve stoffen bevat die in staat zijn tal van ziekten te voorkomen en te behandelen. Het verlaagt ook triglyceriden, vermindert hartaandoeningen en is een opmerkelijke ontstekingsremmer. Voor de goede werking van de darmen is niets beter dan dagelijks lijnzaad te gebruiken.

Bereidingswijze
Laat het lijnzaad minstens 4 uur in water trekken; één glas lijnzaad met vier glazen water. Blend en zeef de ingrediënten daarna in een fijne zeef of katoenen doekje.

2. Rijstmelk
Een krachtige ontgifter; voedingsdeskundigen zeggen dat rijstmelk de organen van het lichaam “rust” geeft. Het bevat eiwitten, vitamine B1 en niacine, verantwoordelijk voor de transformatie van eiwitten en koolhydraten in energie.

Bereidingswijze
Laat twee kopjes vol met rijst acht uur in het water staan. Breng deze aan de kook met dubbel de inhoud aan water (4 glazen). De rijst mag niet doorkoken. Blend en zeef de ingrediënten in een fijne zeef of katoenen doek.

3. Havermelk
Haver is rijk aan koolhydraten en biedt meer eiwitten dan rijst. Het bevat essentiële vetzuren zoals linolzuur en antioxidanten zoals vitamine E. Het bèta-glucaangehalte helpt cholesterol en galzuren in de darmen te verlagen, waardoor schadelijke elementen niet naar het lichaam kunnen stromen.

Belangrijk in het dieet van diabetici, omdat het oplosbare vezels bevat, die helpen bij de beheersing van glycemie. Beschermt het hart en de bloedsomloop tegen atherosclerose. Het is rijk aan calcium, ijzer, magnesium, B-vitaminen en omdat het vezels bevat, bevordert het de darmwerking.

Bereidingswijze
Neem een kopje havervlokken en laat deze gedurende 8 uur in water hydrateren. Blend deze met drie tot vier glazen water in fijne zeef of katoenen doek.

4. Noten melk
Noten zijn rijk aan selenium, een belangrijke antioxidant die cel verontreinigingen tegengaat. Het bevat ook de vitamines E en B1, die een belangrijke rol spelen in het eiwitmetabolisme en de energieopwekking. De meest voorkomende noten om de melk te maken zijn de amandelen, die lichter zijn dan gewone noten en paranoten.

Bereidingswijze
Laat in een glas de voorgewassen noten ongeveer acht uur weken. Blend deze met vier glazen water. Omdat het een meer vette melk is, moet de noten melk in een zeer fijne zeef of met een katoenen doek gezeefd worden.

5. Zonnebloemzaadmelk
Misschien is zonnebloemzaad de belangrijkste eigenschap om een krachtige antioxidant te zijn die het lichaam beschermt tegen stress en vroegtijdige veroudering. Zonnebloemzaad is rijk aan eiwitten en bevat mineralen zoals fosfor, koper, ijzer, zink en vitamines B6, E en K.

Bereidingswijze
De gebruikte zonnebloempitten kunnen met of zonder schil zijn: het belangrijkste is dat ze geen zout bevatten. Laat een glas voorgewassen zaden gedurende acht uur ondergedompeld in water staan. Blend deze daarna in de blender met drie tot vier glazen water en zeef deze in een fijne zeef of katoenen doek.

Let op: Plantaardige melk verdraagt geen hoge temperaturen. Bewaar deze altijd in de koelkast en als ze moeten worden verwarmd, laat ze dan niet koken. Afhankelijk van de melk kunnen ze 2 tot 3 dagen in de koelkast blijven staan.

Vorig artikel6 voordelen van kokoswater
Volgend artikelVerrassende gezonde voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong