Vegetarisch dieet komt steeds vaker voor, maar als het gaat om vegetarische dieet voor kinderen, rijzen er veel vragen: kan dit type dieet leiden tot voedingstekorten of de ontwikkeling van het kind verstoren?

Hoewel de antwoorden afhankelijk zijn van een aantal factoren, zeggen experts dat als voeding rijk en gevarieerd is en als een kind wordt begeleid door een voedingsdeskundige, een vegetarisch dieet geen problemen zal veroorzaken.

De uitsluiting van vlees in voedsel kan bijdragen aan de preventie van ziekten zoals hypertensie, diabetes, obesitas en sommige soorten kanker, omdat er in dit type dieet een lage inname van verzadigd vet en cholesterol is. De hoge consumptie van fruit, groenten en noten biedt antioxidanten die ook kunnen helpen bij het voorkomen van deze ziekten.

Vegetarisch dieet voor kinderen

Volgens deskundigen op het gebied van kindervoeding is het volgen van een vegetarisch dieet geen risico voor de ontwikkeling van kinderen, op voorwaarde dat de voeding in evenwicht is. Daarnaast is het belangrijk om de niveaus van sommige voedingsstoffen in het bloed te controleren, met name calcium, ijzer, zink, omega 3, vitamine B12 en vitamine D.

Tijdens de zwangerschap en borstvoeding moet de moeder een gevarieerd dieet volgen, zodat het kind beter voedsel kan opnemen tijdens het voeden. Na de borstvoeding moeten verschillende voedingsmiddelen worden aangeboden om aan de voedingsbehoeften van het kind te voldoen.

Belangrijke voedingsstoffen voor vegetarische kinderen
Tijdens de jeugd zijn alle voedingsstoffen belangrijk om een goede ontwikkeling te garanderen, maar in het vegetarische dieet moet je aandacht aan sommigen van hen besteden.

Bekijk hier het een paar van deze voedingsstoffen:

Calcium: de belangrijkste bronnen van calcium zijn melk en zijn derivaten, hoewel de opname van deze bronnen voor het lichaam niet zo goed is. Geef daarom prioriteit aan plantaardige producten zoals: donkergroene groenten zoals boerenkool, spinazie, rucula, peterselie en broccoli. Tofu, noten, sesamzaad, lijnzaad en chia, kikkererwten, bonen en havermout bieden ook een grote hoeveelheid aan calcium.

IJzer: Dit mineraal kan echter ook in goede hoeveelheden worden aangetroffen in peulvruchten, zoals erwten, bonen, kikkererwten en sojabonen, evenals donkergroene groenten, cacao en gedroogde vruchten.

Zink: de beste plantaardige bronnen van zink zijn peulvruchten, oliehoudende zaden, gedroogde vruchten en havermout. In het geval van peulvruchten, zodat het zink goed wordt geabsorbeerd, is het noodzakelijk ze voor de bereiding te weken (ongeveer 12 tot 24 uur) en het water tijdens het koken te verversen. Op deze manier worden de fytaten die verantwoordelijk zijn voor het verhinderen van de absorptie van het mineraal geëlimineerd.

Eiwitten: voor kinderen die eieren, melk en zuivelproducten consumeren, zijn dit de beste bronnen van deze voedingsstof. Voor degenen die ze niet consumeren, kunnen eiwitten worden gevonden in oliehoudende zaden zoals pistache, amandel en cashewnoten, quinoa, havermout en peulvruchten. Een van de beste eiwitcombinaties is de combinatie van granen met peulvruchten, zoals rijst en bonen.

Omega-3: consumptie van zaden en chia en lijnzaadolie kan helpen om aan de dagelijkse behoeften van omega-3 vetzuren te voldoen.

Vitamine D: zonnebaden met mate vergemakkelijkt de productie van vitamine D. Suppletie kan echter nodig zijn in geval van lage niveaus van deze vitamine in het bloed.

Vitamine B12: de enige voedingsstof die alleen in vlees voorkomt. Suppletie kan echter nodig zijn in geval van lage niveaus van deze vitamine in het bloed.

Vergeet niet dat het kindergerecht kleurrijk en gevarieerd moet zijn om de noodzakelijke toevoer van voedingsstoffen en vitaminen te behouden. Bovendien moet men zich bewust zijn van een adequate waterconsumptie, omdat het vegetarische dieet zeer vezelrijk is.

Vorig artikelAardappelsalade met oesterzwam en geitenkaas
Volgend artikelHuman Concern, centrum voor eetstoornissen, opent locatie in Nijmegen!