Voedingsmiddelen rijk aan tryptofaan zijn geweldig voor het verbeteren van de stemming en het geven van een gevoel van welzijn, omdat ze helpen bij de vorming van serotonine, een stof in de hersenen die communicatie tussen neuronen mogelijk maakt, stemming, honger en slaap regelt, bijvoorbeeld.

Deze voedingsmiddelen moeten bij voorkeur ’s morgens worden geconsumeerd, zodat hun effect de hele dag voelbaar is.

De belangrijkste natuurlijke voedselbronnen van tryptofaan zijn plantaardige melk, peulvruchten, bittere chocolade, avocado, ananas, banaan, kiwi, havermout, lijnzaad, quinoa, noten en pompoenzaden.

Naast tryptofaanrijke voedingsmiddelen is het mogelijk om op tryptofaan gebaseerde supplementen in de vorm van L-tryptofaan in capsules te vinden. De dosis kan variëren naargelang de individuele behoeften van elke persoon, dus voordat je een supplement met tryptofaan consumeert wordt aanbevolen een arts te raadplegen.

Waarvoor is tryptofaan bedoeld?
Tryptofaan werkt, samen met vitamine B3 en magnesium, als een voorloper van serotonine, een neurotransmitter die verantwoordelijk is voor de sensatie van plezier en welzijn. Zo heeft tryptofaan indirecte invloed op eten, vermoeidheid en slaapgedrag, evenals de stimulatie van insuline en groeihormoon.

Naast het bevorderen van de sensatie van plezier en welzijn, wordt tryptofaan ook aanbevolen voor:

Depressie: Omdat het een natuurlijke voorloper is van serotonine, wordt tryptofaan geassocieerd met de preventie en behandeling van depressie.

Premenstrueel syndroom (PMS): door de productie van serotonine te bevorderen, verbetert tryptofaan de stemming tijdens de menstruatie cyclus.

Verbetering van de stemming: serotonine verhoogt het gevoel van welzijn en draagt bij tot een beter humeur.

Slapeloosheid: Van serotonine is bekend dat het de slaap op een natuurlijke manier induceert, daarom wordt de consumptie van voedingsmiddelen die rijk zijn aan tryptofaan aanbevolen voor een goede nachtrust.

Daarnaast bevordert tryptofaan de voordelen door bij te dragen aan verminderde hyperactiviteit, verlichten van migraine symptomen, verminderen van angstgevoelens en gevoeligheid voor pijn.

Helpt je om af te vallen
Door serotonine te produceren, helpt het bij angstbeheersing die vaak leidt tot dwangmatige en ongecontroleerde voedselconsumptie. Reductie van serotoninesynthese is in verband gebracht met verhoogde eetlust van koolhydraten.

Voedsel wordt vaak geassocieerd met gevoelens, dus in situaties van angst en depressie kunnen meer voedingsmiddelen geconsumeerd worden die meer genot geven en die meer calorieën bevatten, zoals chocolade, die de productie van serotonine en het gevoel van plezier helpt te verhogen.

Vorig artikelDe meest voorkomende natuurlijke zoetstoffen
Volgend artikelOntspanningstechnieken om de geest te kalmeren