Om de geest te kalmeren, zijn er verschillende ontspanningstechnieken, zoals meditatie, yoga, pilates, gezond eten, luisteren naar ontspannende muziek of zelfs door natuurlijke medicijnen te gebruiken, waardoor je ook beter kunt slapen.

Stress kan naast het beïnvloeden van de geest ook spierspanning, haaruitval, duizeligheid en frequente hoofdpijn veroorzaken en kan zich manifesteren bij mensen van alle leeftijden, dus het is erg belangrijk om een aantal ontspanningstechnieken te volgen, om deze symptomen te voorkomen of bestaande ziekten te verminderen.

1. Mediteer elke dag
Meditatie kan je rustiger maken en kan altijd en overal worden beoefend. Tijdens meditatie neemt de concentratie toe en worden sommige verwarde gedachten die mogelijk de oorzaak van stress zijn, geëlimineerd, waardoor meer fysiek en emotioneel welzijn wordt bevorderd, en daarmee het evenwicht en de innerlijke vrede worden hersteld.

2. Lichaamsbeweging
Minimaal 30 minuten bewegen per dag brengt voordelen aan je emoties, en is een goed moment om na te denken over bepaalde problemen en strategieën te bedenken om deze op te lossen. Bovendien verlaagt het de hoeveelheid cortisol, een hormoon dat aan stress is verbonden, en laat het endorfines in de bloedbaan vrij die het welbevinden bevorderen.

3. Positief denken
Optimisme en pessimisme kunnen van grote invloed zijn op de gezondheid en het welzijn, dus een positieve gedachte moet als volgt worden gehandhaafd:
• Identificeer en verander negatieve gedachten, zoals het dramatiseren van te veel van een bepaalde situatie, jezelf de schuld geven van bepaalde gebeurtenissen
• Identificeer omgevingsfactoren die worden geconfronteerd met pessimisme zoals op het werk of in een relatie.

4. Maak tijd voor jezelf
Sommige mensen vinden het moeilijk om nee te zeggen tegen een verzoek, zelfs als ze er geen tijd voor hebben. Maar ja zeggen tegen alles veroorzaakt nog meer stress en minder gemoedsrust, dus het is belangrijk om tijd te nemen om iets te doen wat je leuk vindt, zoals een boek lezen of een wandeling maken zonder je schuldig te voelen.

5. Omring je met vrienden
Het onderhouden van een sociaal leven met vrienden en familie helpt om stress te verminderen. Dus, een koffiepauze hebben met een vriend op het werk, praten met een buurman, een familielid bellen of bezoeken, zijn manieren om stress te verminderen en langdurige relaties met mensen van dichtbij te bevorderen.

6. Eet gezond
Om stress te bestrijden, moet een uitgebalanceerd dieet worden vermeden, waarbij voedingsmiddelen worden vermeden die de bijnieren overbelasten, omdat ze een zeer belangrijke rol spelen bij het reguleren van de reacties van het lichaam op stress, zoals cafeïne, suiker en alcohol, en voorkeur geven aan voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C, vitamine B5 en B6, magnesium en zink.

7. Ontspannende massages
Massages met etherische oliën zoals lavendel, eucalyptus of kamille zijn geweldige opties om spierspanning en stress te verlichten, omdat ze de bloedsomloop stimuleren en energieën vernieuwen. Bovendien bevorderen ze de ontspanning van spieren.

Vorig artikelTryptofaan
Volgend artikelSap van passievrucht en ananas