Een bekend ingrediënt in veganistisch voedsel en lactose-intolerantie: tofu. Tofu wordt vaak gebruikt als een substituut voor kaas in een verscheidenheid aan recepten. Het is een voedsel geproduceerd uit sojabonen, het is zeer voedzaam, heeft weinig calorieën, weinig vet, en juist hierdoor heeft het steeds meer mensen veroverd, niet alleen veganisten en lactose intolerant, maar ook degenen die gezonder eten.

Het valt meer en meer op als een veelzijdig (naast gezond) ingrediënt: aangezien het vrijwel zonder smaak is, kan het worden bereid met gevarieerde smaakmakers en/of toegevoegd aan bijna elk type bereiding, resulterend in heerlijke gerechten.

Maar als je nog steeds niet weet hoe je tofu in jouw eten moet opnemen, zul je dol zijn op de onderstaande selectie recepten:

Ingrediënten:
• 200 gr. extra stevige tofu;
• 1 eetlepel gedroogde Italiaanse kruiden;
• 2 eetlepels sesamolie (optioneel);
• 3 eetlepels tamari saus;
• 4 eetlepels sesamzaadjes;
• kokosolie voor sautéing;
• Himalaya zout gemalen zwarte peper.

Voorbereiding
Snij de tofu in kleine blokjes. Voeg dit in een grote schaal toe en voeg de sesamolie en de tamari-saus toe. Voeg zout en peper toe en marineer ongeveer 15 minuten. Bereid een grote koekenpan. Doe ongeveer 2 of 3 eetlepels kokosolie en laat het goed opwarmen.

Bak de gemarineerde tofu-blokjes bruin in de hete olie. Verlaag het vuur en roer voorzichtig. Voeg de droge Italiaanse kruiden en de sesamzaden toe. Blijf zachtjes roeren om de blokjes heel te houden. Houd het vuur laag. Wanneer de blokjes goudkleurig zijn en je de geroosterde sesam begint te ruiken, is het klaar. Dit gerecht kan worden geserveerd met rijst, salade, aardappelen of zoals je dat wilt.