Depressie treft miljoenen mensen over de hele wereld. Het is veel meer dan een staat van droefheid, het is een mentale stoornis die aandacht, zorg en respect verdient.

Het overwinnen van een depressie is een zware taak. En meestal zijn psychologische behandelingen en medicijnen nodig. Het kan worden veroorzaakt door een situatie of gebeurtenis in het leven, of zelfs zonder een duidelijke oorzaak. Diepe droefheid, slechte gevoelens en negatieve gedachten maken deel uit van het leven van de depressieve persoon. Sommige “natuurlijke houdingen” kunnen helpen om depressies te bestrijden!

Zorg tijdens de behandeling. Geassocieerd met een antidepressieve medicamenteuze behandeling, is er een dagelijkse zorg die een aanvulling vormt op de behandeling, waaronder:

  • regelmatig trainen, zoals wandelen, zwemmen of voetbal;
  • wandelen in open lucht;
  • blootstelling aan de zon gedurende 15 minuten per dag;
  • een gezond dieet;
  • vermijden van alcohol en tabak;
  • goed slapen, bij voorkeur tussen 6 en 8 uur per dag;
  • luisteren naar muziek, naar de bioscoop gaan of naar theater;
  • vrijwilligerswerk in een instelling;
  • het zelfvertrouwen verbeteren;
  • niet alleen zijn;
  • vermijden van stress;
  • vermijden van negatieve gedachten;
  • vermijd langere tijd op sociale netwerken zoals Facebook etc.
  • cultiveren van je spirituele kant. Veel mensen merken dat spiritualiteit hen helpt vrede te vinden en met depressie om te gaan.

Wees aardig voor jezelf
Depressie kan extreem negatieve gevoelens oproepen over de capaciteiten en persoonlijkheid van anderen. Focus op wat je leuk vindt aan jezelf en de positieve dingen die je te bieden hebt in plaats van te klagen over wat er mis is.

Breng buiten tijd door
Adem frisse lucht in door opnieuw contact te maken met de natuur en in contact te komen met zonlicht dat de vitamine D-spiegel herstelt. Dit verbetert de stemming. Als het te koud is, open dan de gordijnen en laat het natuurlijke licht het huis binnenvallen.

Houd jezelf bezig
Routine is belangrijk om te ontsnappen aan melancholie. Als je geen werk of studie hebt, neem een boek of een notitieblok mee naar de dichtstbijzijnde koffieshop. Verspil geen dag om alleen maar verdrietig te zijn.

Alternatieve therapieƫn
Er zijn meer natuurlijke vormen die grote bondgenoten zijn om de behandeling van depressie aan te vullen, maar ze mogen niet in de plaats komen van een artsgerichte behandeling.

Onder hen zijn:

  • Acupunctuur: kan verschillende symptomen verlichten die geassocieerd zijn met deze ziekte, zoals pijn, angst en slapeloosheid;
  • Meditatie: biedt zelfkennis en controle over gevoelens, die het zelfvertrouwen en zelfrespect kunnen verbeteren;
  • Lichaamsbeweging: regelmatige lichaamsbeweging helpt bij het vrijmaken van hormonen zoals serotonine en endorfine, die essentieel zijn bij de behandeling van depressie, evenals het verbeteren van het welbevinden. Groepslessen, als een sport, kan zelfs meer voordelen hebben, als gevolg van de verbetering van de sociale co-existentie;

Antidepressivum voedsel
Er zijn voedingsmiddelen zoals banaan, pinda’s, haver en melk, die de hoeveelheid tryptofaan en andere stoffen, zoals magnesium, verhogen die de productie van wellness-hormonen stimuleren.

Investeer in hobby’s
Daarnaast wordt aanbevolen om te investeren in hobby’s zoals muziek, lezen en groepsactiviteiten, omdat dit activiteiten zijn die het zelfrespect en zelfvertrouwen verbeteren en belangrijke stappen zijn in het genezen van depressies.

Vraag hulp
Wees niet bang om hulp te vragen. Depressie hoeft niet alleen te worden aangepakt. We hebben allemaal een vriend of familielid die ons in moeilijke tijden kan helpen. Naast de mensen die al in ons dagelijks leven zijn, zijn er verschillende manieren om hulp te krijgen, hetzij via steungroepen, artsen, therapeuten of meldpunten. Het belangrijkste is om de eerste stap te zetten en we moeten er niet bang voor zijn.

Vorig artikelWie ben ik? Kan deze existentiƫle vraag je helpen als je aan jezelf twijfelt?
Volgend artikelSmoothie mango en avocado!