Kerst- en Oudejaarsfeestjes komen eraan en veel mensen maken zich zorgen over de stemming van de evenementen. De typische voedingsmiddelen van die tijd zijn, naast onweerstaanbaar ook overvloedig, waardoor we een aantal excessen begaan. Natuurlijk moet niemand stoppen met het eten van de kerstlekkernijen, zelfs omdat Kerstmis slechts eenmaal per jaar plaatsvindt.

Maar is het mogelijk om te genieten van de geneugten van Kerstmis zonder ons bang te maken dat wij kilo’s aankomen? Ja, het is mogelijk en hieronder vind je 5 tips om zonder geweten en in evenwicht van Kerstmis te genieten.

1. Bereid salade-opties voor
De verscheidenheid aan warme gerechten op de kersttafel is vaak enorm, maar weinig mensen zijn bezig met het bereiden van meer dan één type salade. Salades zijn altijd de beste startersopties, omdat ze rijk zijn aan micronutriënten, zoals vitamines, mineralen en vezels, en zelfs helpen bij het vrijkomen van het hormoon dat verantwoordelijk is voor het verzadigde gevoel bij het starten van de maaltijd, hoe lager het risico op het overschrijden van calorieën door te veel eten wanneer het tijd is voor het hoofdgerecht.

2. Oliehoudende zaden zijn zeer welkom
Deze zaden zijn zeer welkom in onze voedsel omdat ze rijk zijn aan eiwitten, onverzadigde vetten, vitamines en mineralen, waardoor het cardiovasculaire systeem wordt beschermd. Wat niet iedereen weet, is dat ze extreem calorisch zijn. In 30 gram noten zit bijvoorbeeld 212 kcal, dezelfde hoeveelheid in paranoot bevat 204 kcal. Dus in plaats van ze als snacks/of voorgerechten te serveren, combineer ze met rijst of salade om deze voedingsmiddelen smakelijker te maken.

3. Drink detox theeën en sappen voor, tijdens en na het feesten
Detox thee helpt voedsel beter te verteren. Het kan na het diner worden geserveerd. Voor het evenement kun je jezelf voorbereiden door detox-sappen te nemen voordat je van het avondeten geniet. Daarna kunnen detox theeën helpen om het lichaam te reinigen.

4. Blijf niet met een lege maag zitten vóór het kerstdiner
Eet altijd eerst iets, bij voorkeur met vezels; het kan bijvoorbeeld een stuk fruit of volkeren toast met avocado en een handje vol kiemen zijn om de verzadiging aanwezig te houden.

5. Geniet met mate van alcohol
Hier is een tip: neem voor elk deel van een glas alcohol twee glazen water; dit voorkomt uitdroging en onnodige alcoholinname.

Eten is erg lekker en gezellig, vooral als het eten goed is. Geniet dus zonder verwijten van de kerstmaaltijd, maar breng wat aanpassingen aan om niet die extra kilo’s te krijgen waardoor je deze het rest van het jaar moeilijk kwijtraakt.

Tijdens de kerstvakantie kun je ook genieten van verschillende leuke activiteiten, zoals naar een tentoonstelling gaan, kerstmarkten bezoeken, het museum, fietsen of wandelen; het belangrijkste is om te bewegen !! Fijne Feestdagen !!

Vorig artikelDe kracht van dankbaarheid
Volgend artikelAls je teveel alcohol genuttigd hebt; 5 tips om van de kater af te komen!