Niet altijd is het eten van een gezond dieet een synoniem met het goed absorberen van de voedingsstoffen. Het is mogelijk om hun voordelen voor het lichaam te verhogen met enkele zeer eenvoudige tips gegeven door voedingsdeskundigen.

Vermalen lijnzaad
Lijnzaad is rijk aan omega-3 vetzuren, vezels en lignanen (antioxidanten). Bovendien zijn ze een natuurlijk laxeermiddel, dat wordt gebruikt om constipatie tegen te gaan. Maar de zaden als ze de hele darm binnenkomen, zonder te worden verteerd, “pass beats” door de darm. Voedingsdeskundige Kymberly Snyder beveelt aan lijnzaad te vermalen, of te consumeren of in poedervorm, om de opname van voedingsstoffen te vergemakkelijken.

Drink water na het sporten
Het is niet nodig om energiedrankjes te nemen om vocht en elektrolyten aan te vullen die verloren zijn gegaan na het sporten, tenzij je een uitzonderlijke inspanning hebt gedaan, zoals een marathon lopen. Deze producten bevatten veel suiker en mineralen. Voedingsdeskundigen adviseren te rehydrateren door water te drinken.

Doe olijfolie in de salade
Groenten bevatten in vet oplosbare vitamines, zoals A, E en K, en verschillende antioxidanten, die vet nodig hebben om door het lichaam te worden opgenomen.

Dus het niet olijfolie toevoegen in de salade kan ervoor zorgen dat je je belangrijkste voedingsstoffen verliest. Als je geen olijfolie wilt gebruiken, kun je deze vervangen door andere vetrijke voedingsmiddelen zoals avocado’s, zaden, noten of geitenkaas.

In elk dieet moet je een bepaalde hoeveelheid vet binnenkrijgen, zodat de vitamines die vetoplosbaar zijn, verteerd en geabsorbeerd kunnen worden.

Neem supplementen met water
Voedingsdeskundigen raden aan vitaminesupplementen in te nemen met water en bij voorkeur voor of na het drinken van cafeïnehoudende dranken zoals koffie, thee of cola. Cafeïne kan de opname van sommige vitamines en mineralen uit sommige supplementen, zoals calcium, ijzer en vitamine B en D, belemmeren.

Schud de fles sojamelk, amandelmelk of rijstmelk
Alternatieven voor koemelk, zoals sojamelk, amandelmelk of rijstmelk, zijn vaak verrijkt met calcium en vitamine D. Maar deze voedingsstoffen lossen niet gemakkelijk op en hebben de neiging zich te concentreren in de bodem van het verpakking
Als je de melk drinkt voordat je gaat schudden loopt de risico van het verliezen van alle supplementen.

Geef voorkeur aan Kefir yoghurt
Een van de grootste voordelen van Kefir yoghurt is het probiotische gehalte, dat helpt de gezondheid van de darmflora te behouden.

Maar als de yoghurt gepasteuriseerd of gesteriliseerd is, verliest het de levende micro-organismen die actief zouden moeten blijven in onze darm. Het wordt dus een zuivelproduct dat calcium, vitamines en eiwitten bevat, zoals melk, maar bevat deze geen probiotische eigenschappen. Daarom is het nemen van gepasteuriseerde yoghurt qua voedingswaarde equivalent aan het drinken van een glas melk. Dus geeft de voorkeur aan kefir, omdat het rijk is aan micro-organismen.

Eet salade met groenten en fruit
Sommige mensen doen een salade-dieet en houden zichzelf voor de gek door te denken dat ze genoeg groente en fruit eten. Het is niet waar.

Om tegemoet te komen aan de aanbeveling van de voedincentrum om minstens 5 porties (van 80g elk) groenten en fruit per dag te consumeren, is het daarom noodzakelijk om groenten met een hogere dichtheid, zoals gekookte groenten in de voeding op te nemen.

“Een basissalade, die 30 gram sla, een paar plakjes tomaat en olijven bevat , is niet genoeg omdat het geen aanvullingen heeft, niet voldoende nutriëntendichtheid heeft”, opmerkend dat sommige van deze ingrediënten voor 90% uit water bestaan.