Heb je er ooit over nagedacht hoe de kwaliteit van leven is?

Onderzoekers geven aan dat leefstijlgerelateerde ziektes meer doden veroorzaken dan verkeer en geweld. Deze ziekten zijn meestal gerelateerd aan de bloedsomloop, hartaanvallen, beroertes, diabetes en hypertensie. De meeste soorten kankers hebben ook te maken met levensstijl.

Hier zijn enkele tips die je kunnen helpen om je fysieke en mentale welzijn te behouden:

Houd de geest actief: uit onderzoek blijkt dat de ziekte van Alzheimer vaker voorkomt bij mensen met een laag opleidingsniveau. Een studie gepubliceerd in het New England Journal of Medicine heeft aangetoond dat lezen, kaartspellen en bordspellen en kruiswoordpuzzels helpt om het risico op dementie bij mensen ouder dan 75 jaar te verminderen.

Dieper ademen: Bloed heeft zuurstof nodig. Diepe ademhaling verbetert de helderheid van de geest en geeft meer fysieke gezondheid. Doe dit een paar minuten per dag, het liefst ergens waar frisse lucht is.

Dagelijkse oefeningen: Matige fysieke oefeningen (lopen, fietsen, yoga , pilates, tennissen) zijn essentieel voor het behoud van de gezondheid en een evenwichtige levenshouding, waarbij de oorzaken van stress en spanning worden vermeden.

Geniet van een stuk bittere chocolade: In kleine hoeveelheden kan het de gezondheid ten goede komen. Volgens een onderzoek van King’s College in Londen is de hoeveelheid flavonoïden in 50 gram chocolade gelijk aan zes appels, twee glazen wijn of zeven uien. Flavonoïden zijn uitgekozen als belangrijke wapens bij het bestrijden van vrije radicalen.

Meditatie: Door sommigen beschouwd als een methode voor een wisselwerking tussen geest en gevoelens, is meditatie niet zo ingewikkeld als men zou denken. Focus op je ademhaling en denk aan niets. Dit kun je doen door je op je ademhaling te concentreren. Mediteren is heel goed om je stress onde controle te krijgen.

Zoek meer contact op met de natuur: Zet de spanning van het werk opzij en ga de natuur in. Laat de drukte los en leer te luisteren naar de muziek en de harmonie die aanwezig is in de stilte van de natuur.

Beter slapen: Studies suggereren dat een gebrek aan chronische slaap een negatieve invloed kan hebben op metabole en endocriene functies. Wanneer je minder dan vijf uur slaapt, is er een onevenwicht in de stofwisseling.

Wees optimistischer: Na tien jaar onderzoek naar de invloed van iemands persoonlijkheid op de toename of afname van de levensverwachting, hebben Nederlandse onderzoekers geconcludeerd dat het hebben van een positieve houding het welzijn verbetert en het risico op ziekte verlaagt.

Voed jezelf goed: Besteed speciale aandacht aan de timing van maaltijden. Geef de voorkeur aan natuurlijk voedsel, vermijd overdreven gebruik van het rode vlees, dat moeilijk te verteren is. Consumeer elke dag vezels, fruit en groenten. Vermijd het eten van te veel brood, pasta en/of en snoep. Let op de hoeveelheden, vaker en minder eten is de beste oplossing.

Accepteer je leven: Ten eerste is het belangrijk om duidelijk te maken dat acceptatie niet betekent dat je rekening moet houden met en je aan moet passen aan situaties die kunnen worden veranderd. Probeer te verbeteren wat binnen handbereik ligt, maar probeer tegelijkertijd te zien wat positief is in je huis, je familie en alles om je heen.

Vorig artikelSmoothie avocado basilicum
Volgend artikelDe meest voorkomende natuurlijke zoetstoffen